تاثیر خواب کافی بر سلامت پوست و بدن

آیا می‌دانید خواب کافی به چه میزان بر روی پوست، بدن و سلامت جسمانی اثرگذار است؟

اصطلاح خواب کافی و سالم ممکن است در نگاه اول یک کلیشه تکراری به نظر برسد. اما باید بدانید چنین رویدادی کاملا واقعی و علمی است و به کمک علم و تکنولوژی، قابل دستیابی و امکان پذیر است. دستیابی به خواب کامل، به بهبود وضعیت سلامت بدن و همچنین سلامت پوست منجر می‌شود. جالب است بدانید، زمانی که ما به مرحله خواب عمیق می‌رسیم، بدن ما در حالت ریکاوری (ترمیم) قرار می‌گیرد و هورمون‌های رشد پوست بدن فعال می‌شوند. هورمون‌های رشد، باعث ایجاد سلول‌های جدید و تازه می‌شوند که در نهایت این فرآیند باعث سلامت پوست و لطافت آن خواهد شد.

انسان به چه میزان خواب کافی و سالم نیاز دارد؟

طبی تحقیقات محققان، یک فرد بزرگسال باید در طول شبانه روز ۷ الی ۹ ساعت بخوابد. در مورد کودکان زیر ۶ سال، ساعات خواب بالاتر می‌رود.

اگر دقت کرده باشید، زمانی که خواب کامل و سالمی دارید، انرژی و روحیه شما در طول روز نیز بیشتر است.

خواب ناسالم یا ناکافی چیست و و چگونه بر سلامت بدن اثر می‌گذارد؟

با توجه به سبک زندگی امروز و افزایش مشغله کاری و فکری، مشکل خواب، به یک معضل جهانی تبدیل شده است. تاثیرات مخرب خواب ناکافی بر روی سلامت بدن، وزن بدن، سلامت روان و سیستم ایمنی بدن کاملا مشهود است.

اما تا به حال فکر کرده‌اید کمبود خواب چه تاثیری بر روی پوست می‌گذارد؟ آیا برایتان پیش آمده خواب بدی ببینید و از خواب بپرید و در همان حال متوجه شوید پوستتان لکه یا جوش زده، زیر چشمتان تیره شده و یا رنگتان پریده است؟

باید بدانید، پوست صورت و بدن انسان برای رشد و بهبودی به خواب کافی و سالم، وابسته است. اگر به اندازه کافی، در زمان مناسب و یا راحت و عمیق نخوابید، پوست شما قطعا آسیب می‌بیند و نتیجه آن را در آینه مشاهده خواهید کرد. در این قسمت اثرات مخرب و پیامدهای کمبود خواب را بررسی می‌کنیم تا بدانیم داشتن خواب کافی به چه میزان اهمیت دارد.

کاهش جذابیت چهره:

یک پژوهش در امریکا ثابت کرده که کمبود خواب تاثیر مستقیم بر روی جذابیت افراد دارد. در این پژوهش به تعدادی شرکت کننده تصاویری نشان دادند و خواستار انتخاب افراد جذاب از روی عکس آنها شدند.
شرکت کنندگان به افرادی که کمبود خواب داشتند امتیاز کمتری دادند. نتایج ثابت کرد که عموم مردم تمایل کمتری به معاشرت با افرادی که چهره‌شان رنگ پریده، خسته و پژمرده به نظر می‌رسد، دارند چرا که این افراد جذابیت کمی دارند.

خواب کافی

پیری زودرس:

یک تحقیق دیگر، به بررسی تاثیرات کمبود خواب و خواب ناسالم بر روی پیر شدن افراد پرداخت. نتایج این بررسی، نشان داد خواب ناکافی و ناسالم باعث پیری زودرس می‌شود. این عملکرد از طریق ایجاد خط، چروک، لکه، تیرگی زیر چشم، کاهش حالت ارتجاعی پوست، افتادگی پوست و عدم تجدید و احیای سلول‌های بدن و تسریع روند پیری بدن انجام می‌گیرد.

کمبود خواب حتی باعث می‌شود پوست انسان در برابر آسیب‌های مخرب نور خورشید، توانایی احیا و ترمیم نداشته باشد و در نتیجه باعث ایجاد لک و چروک می‌شود.

کاهش اعتماد به نفس:

مطالعات دانشگاهی در امریکا ثابت کرده افرادی که خواب کافی و سالمی دارند، بیشتر از ظاهر فیزیکی خود ناراضی هستند و از این موضوع رنج می‌برند. قطعا زمانی که راحت و کافی بخوابید، از شخصی که دو ساعت خوابیده، زیباتر به‌نظر رسیده و پر انرژی‌تر و شاداب‌تر هستید.

تخریب پوست:

کمبود خواب باعث افزایش استرس شده و بر کیفیت و کمیت کلاژن سازی پوست اثر بد دارد. قطعا این روند باعث کدر شدن پوست خواهد شد.

فواید و اثرات مثبت خواب کافی بر انسان

تا اینجای مطلب برای شما، از تاثیرات مخرب کمبود خواب گفتیم. اکنون شما را با فواید خواب کافی و سالم آشنا خواهیم کرد.

چین و چروک کمتر و پوست بهتر:

اگر به سلامت پوستتان اهمیت می‌دهید، باید بدانید یکی از عوامل مهم برای داشتن پوست شاداب، خواب کافی است. زمانیکه ما خواب هستیم، جریان خون در بدن افزایش می‌یابد و این عملکرد باعث می‌شود پوست بدن، شروع به بازسازی، ترمیم آسیب‌ها و کلاژن سازی کند. هرچه میزان کلاژن سازی پوست، در طول خواب بیشتر باشد، میزان چین و چروک پوست نیز کمتر می‌شود. سعی کنید ۸ ساعت در طول شب بخوابید.

افزایش زیبایی و جذابیت:

داشتن خواب کافی و عمیق باعث شادابی چهره، افزایش سطح  انرژی و روحیه می‌شود و در نتیجه بر روی جذابیت چهره و بدن شما تاثیر مثبت می‌گذارد.

درمان پف دور چشم:

سیاهی دور چشم و یا پف دور آن می‌تواند تاثیر بدی روی ظاهر صورت بگذارد و باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود. اگر همه راه‌های از بین بردن این عارضه را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید، راه حل شما اینجاست:

خوب و سالم بخوابید.

سعی کنید به پشت بخوابید و چند بالش زیر سرتان بگذارید. ایجاد ارتفاع باعث بهبود جریان خون و جلوگیری از تجمع خون زیر چشم می‌شود. به طور عمده، عادت‌های بد خوابتان را کنار بگذارید، سر ساعت مناسب بخوابید سپس خواهید دید، صبح‌ها با چشمانی درخشان و زیبا بیدار خواهید شد.

رسیدن به وزن ایده آل:

جالب است بدانید، زمانی که خوب نمی‌خوابید، هورمونی در بدن ترشح می‌شود که باعث تحریک کاذب اشتها، ایجاد حالت گرسنگی و ذخیره مضر چربی در بدن است. خواب کافی و سالم، تنظیم کننده موثری برای متابولیسم و وزن بدن انسان است.

قبل از خواب غذاهای سالم و سبک بخورید. هرچه بهتر بخوابید، بدن سالم‌تری خواهید داشت.

افزایش روحیه و بهتر شدن خلق و خو:

برخورداری از یک خواب شبانه آرام، راحت و کافی قطعا باعث کاهش سطح استرس خواهد شد و در نتیجه شما روز بهتری را آغاز خواهید کرد. اخلاق خوب، روحیه بالا و چهره شاداب بهترین عواملی برای داشتن تعاملات اجتماعی سالم بشمار می‌رود.

افزایش اعتماد به نفس:

به همان میزان که خواب خوب و سالم بر شادابی و طراوت چهره و زیبایی اندام شما اثر مثبت می‌گذارد، طبعا باعث رضایت شما از ظاهرتان خواهد شد. هرچه سالم‌تر و پر انرژی‌تر باشید، اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت.

راه‌هایی برای دستیابی به خواب کافی و سالم

داشتن خواب کافی و عمیق برای همه افراد بطور طبیعی بوجود نمی‌آید. با توجه به شرایط فعلی زندگی اجتماعی و مشغله‌های روزانه، عوامل زیادی باعث می‌شود ما نتوانیم خواب راحتی داشته باشیم. اما راهکارهایی وجود دارد که به ما کمک می‌کند بتوانیم از خوابی سالم و کافی بهره‌مند شویم.

فضای آرامش بخش ایجاد کنید:

قبل از خوابیدن، افکار منفی را از خود دور کنید. می‌توانید افکار و مشغله ذهنی خود را روی کاغذ یادداشت کنید تا ذهنتان آرام شود. یک ساعت قبل از خواب تلفن همراهتان را خاموش کنید و یا در حالت سکوت بگذارید و دور از تخت خوابتان نگهدارید.

صورتتان را بشویید:

خوابیدن با صورت کثیف، خسته و یا با آرایش بدترین تاثیرات را بر روی پوستتان دارد. حتما قبل از خواب با آب سرد یا ولرم صورت خود را بشویید.

ملحفه‌ها و روبالشی خود را یکبار در هفته بشویید:

شستن ملحفه و روبالشی موجب می‌شود باکتری‌هایی که اغلب باعث ایجاد آکنه و لک می‌شوند، از بین بروند. سعی کنید هفته‌ای یکبار ملحفه و روتختی خود را به خوبی بشویید.

غذاهای سالم بخورید:

خوردن سبزیجات، غذاهای مفید و سبک باعث می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشید. خوردن موز و بادام و همچنین یک لیوان آب قبل از خواب نیز بسیار مفید است.

از خوردن خوراکی و غذای شور قبل از خواب، پرهیز کنید:

خوردن خوراکی و غذای شور و پر نمک قبل از خواب می‌تواند سبب التهاب پوست و همچنین تشنگی در زمان خواب شود.

از پوستتان مراقبت کنید:

درست است که در زمان خواب پوست شما عملیات بازسازی و ترمیم انجام می‌دهد اما استفاده از محصولات پوستی مفید مانند کرم دور چشم و مرطوب کننده دست و صورت نیز تاثیر بسزایی در کمک به این فرآیند دارد.

تشک راحت بخرید:

داشتن یک تشک راحت و استاندارد می‌تواند تاثیر بسزایی بر بهبود روند خواب شما داشته باشد. حتما می‌دانید خوابیدن بر روی یک تشک ناراحت و غیر استاندارد باعث بدخوابی و کلافگی و همچنین ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات می‌شود. سعی کنید با توجه به وزن، شرایط فیزیکی و راحتی‌تان تشک مناسبی خریداری کنید.

نور اتاق را تنظیم کنید:

حتما قبل از خواب نور اتاق را طوری تنظیم کنید که چشمهای‌تان استراحت کافی داشته باشند. لامپ پر نور یا نور وسایل الکترونیکی برای چشم انسان در زمان خواب بسیار مضر است.

نوشیدنی مفید بنوشید:

از نوشیدن نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار یا کافئین‌دار قبل از خواب پرهیز کنید و به جای آن یک لیوان شیر یا جوشانده گیاهی بنوشید تا خواب آرام‌تری داشته باشید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه