چرا هنگام خواب عرق می‌کنیم؟

علت عرق کردن در خواب را بدانید و با راهکارهایی برای رفع آن آشنا شوید.

آیا در طول خواب دچار گرگرفتگی و تعریق می‌شوید؟ اگر در طول شب احساس گرما می‌کنید و راحت نمی‌خوابید، اگر به دنبال علت عرق کردن در خواب هستید و نهایتا می‌خواهید راه حل مناسب برای رفع این معضل را بدانید، تا انتها این مقاله را بخوانید.

علت عرق کردن در خواب چیست؟

برای بررسی این موضوع ابتدا باید علت عرق کردن در خواب را بدانید. اگر دقت کرده باشید زمانی که روی تشک دراز می‌کشیم، در ابتدا احساس خنکی خوشایندی داریم. سطح تشک خنک است و به تدریج در تماس با بدن، دمای بدن ما به تشک منتقل می‌شود و در واقع دمای سطح تشک، با دمای بدن هماهنگ می‌شود. اما بعد از چندین ساعت خواب، ممکن است احساس گرما کنیم و از خواب بیدار شویم.

گرم شدن بدن در طول خواب یک پدیده‌ی کاملا طبیعی است و به سرعت نیز برطرف می‌شود اما وقتی این حالت آزاردهنده شود و احساس گرگرفتگی و تعریق بهمراه داشته باشد، طبیعی نیست و لازم است بدانید این موضوع ارتباطی به دمای محیط اطراف شما ندارد.

چه عواملی باعث تعریق بدن در زمان خواب می‌شوند؟

عوامل زیادی ممکن است باعث تعریق غیرطبیعی در طول خواب شوند. از جمله: یائسگی، سرطان، عفونت، اختلالات هورمونی، استفاده از داروهای خاص،اختلالات عصبی و…

علت تعریق بدن در خواب همیشه به دلیل بیماری و اختلال در بدن نیست گاهی نیز عوامل خارجی علت عرق کردن در خواب هستند. در مورد افراد سالم و طبیعی یکی از عوامل مهم در ایجاد این مشکل، جنس پارچه‌ی تشک، متریال داخلی تشک و همچنین جنس ملحفه‌ی آن است.

عرق کردن در خواب

چگونه تشک در زمان خواب گرم می‌شود؟

جالب است بدانید دمای بدن انسان در طول خواب چند درجه کاهش می‌یابد، اما اگر شما تشک استانداردی نداشته باشید، پارچه‌ی تشک و همچنین لایه‌های داخلی تشک، دمای بدن شما را به خود جذب می‌کند و در بیشتر تشک‌های بی‌کیفیت این لایه‌ها، خود باعث ایجاد حرارت می‌شوند. اگر پارچه‌ی تشک شما الیاف مصنوعی داشته باشد و قابل تنفس نباشد (امکان گردش هوا در تشک وجود نداشته باشد) حرارت زیادی را به بدن شما منتقل می‌کند.

ایجاد حرارت و گرما همچنین در تشک‌های دارای فوم حافظه‌دار (Memory Foam) و تشک‌های فشرده با لایه‌های متراکم بسیار شایع است. در مورد این تشک‌ها، استفاده از لایه‌های قابل تنفس و همچنین ژل‌های خنک کننده مشکل گرم شدن تشک را برطرف ساخته است.

چگونه بدون احساس گرما، راحت بخوابیم؟

اکنون که علل عرق کردن در خواب را دانستید می‌خواهیم چند راهکار برای خنک شدن در زمان خواب به شما پیشنهاد دهیم تا دیگر گرما دلیل بیداری شما در شب نباشد و از خواب شبانه خود بیشتر لذت ببرید.

۱- تشک مناسب بخرید.

بدن انسان بصورت طبیعی، به خوبی دمای متعادل خود را حفظ می‌کند و به عنوان مهم‌ترین راهکار، استفاده از تشک مناسب به این عملکرد کمک می‌کند.

انواع مدل‌های تشک زست به دلیل طراحی مناسب، استفاده از لایه‌های خنک کننده، فوم‌های قابل تنفس، پارچه‌های طبیعی و دارای گردش هوا، هم برای افرادی که دچار تعریق در خواب هستند و هم افرادی که به دنبال تشک‌های خنک کننده هستند، انتخاب بسیار مناسبی است.

۲- دمای اتاقتان را روی ۱۵-۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

این دما، مناسب‌ترین دما برای خواب انسان است. البته اگر شما بیش از حد گرمایی هستید می‌توانید دمای اتاق را خنک‌تر نگاه دارید

۳- لباس‌های خنک بپوشید.

استفاده از لباس‌های سبک و نخی باعث می‌شود خنک بمانید. در صورت تمایل می‌توانید بدون لباس و با استفاده از ملحفه مناسب و نخی به خواب بروید تا دچار عرق کردن در خواب نشوید.

۴- قبل از خواب دوش بگیرید.

یک دوش آب خنک قبل از خواب به خصوص در فصل گرم تابستان، باعث می‌شود دمای بدن شما پایین بیاید و احساس شادابی کنید. همچنین اینکار باعث می‌شود مغز شما کاملا آماده‌ی خواب شود.

۵- ملحفه‌ی مناسب بخرید.

استفاده از روتختی و ملحفه‌ی نخی یا الیاف طبیعی که قابلیت گردش هوا داشته باشد، تاثیر بسزایی در خنک بودن جای خواب شما در طول شب دارد.

۶- از پنکه استفاده کنید.

اگر اتاق شما فاقد پنجره است یا اگر در طول شب احساس گرما می‌کنید، از یک پنکه استفاده کنید. پنکه‌های سقفی گزینه‌ی مناسبی هستند. حتی المکان پنکه را خلاف جهت عقربه‌های ساعت تنظیم کنید.

۷- در کنار حیوانات خانگی نخوابید.

حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به دلیل پوشش بدن خود باعث ایجاد حرارت می‌شوند. سعی کنید آنها را از جای خوابتان دور نگه دارید تا دچار عرق کردن در خواب نشوید و خوابی آرام و بدون وقفه در طول شب داشته باشید.

خرید تشک زست = پایان گرما در خواب

همانطور که اشاره کردیم یکی از علت‌های عرق کردن در خواب تشک نامناسب است. با توجه به اهمیت انتخاب تشک مناسب در رفع این مشکل، باید بدانید متریال و تکنولوژی مورد استفاده در تشک‌های زست، مشکلات گرمای تشک و تعریق بدن در زمان خواب را کاملا حل کرده است.

تشک‌های زست به دلیل برخورداری از متریال، ژل و پارچه مناسب، اکثرا دارای ویژگی خنک نگاه داشتن بدن در شب هستند. برخی از تشک‌های زست که دارای این ویژگی منحصربه‌فرد هستند:

چه قابلیت‌هایی در تشک زست مانع عرق کردن در خواب می‌شوند؟

یک تشک برای آنکه سبب عرق کردن بدن در طول شب نشود باید دارای چند ویژگی باشد که در ادامه این ویژگی‌ها را که در برخی از تشک‌های زست وجود دارند، نام برده‌ایم. البته در بسیاری از مدل‌های تشک زست تمامی این ویژگی‌ها به کار رفته‌اند تا خوابی آسوده را برای مصرف کننده فراهم آورند.

لایه کانال تهویه هوا:

این لایه در واقع از مموری فوم تشکیل شده، اما با نسل قدیمی مموری فوم تفاوت بسیاری دارد. جنس این لایه دقیقا فوم حافظه است، با این تفاوت که این فوم علاوه بر خواص فوم حافظه (فرم گیری دقیق اندام‌ها و حمایت کامل از بدن در هنگام خواب)، بصورت منطقه‌ای کار می‌کند و در سه ناحیه از تشک، باعث ایجاد گردش هوا، تهویه‌ی مداوم آن و در نتیجه جلوگیری از ایجاد گرما در سطح تشک است.

لایه لتکس خنک کننده:

یک لایه لتکس کاملا طبیعی با خاصیت فرم گیری فوق العاده بالا و دقیق برای حفظ فرم طبیعی اندام‌ها روی قسمت قبل قرار گرفته است. فوم لتکس علاوه بر خواص طبیعی خود، فشار را در قسمت شانه‌ها تا حد زیادی تسکین می‌دهد و حمایت بالایی از کمر، باسن و پاها برای تراز کردن ستون فقرات دارد. این لایه فوم لتکس دارای حفره‌های بسیار کوچکی در سطح خود است که کار گردش هوای مداوم را به عهده دارند. همچنین این حفره‌ها اجازه می‌دهند حرارت و گرما براحتی از آنها عبور کرده و از تشک خارج شود.

تنفس هوای این فوم بسیار بالاست و امکان رشد هیچگونه باکتری و قارچ در تشک وجود ندارد همچنین این لایه کاملا ضد گرد و غبار است. به لطف بکارگیری این فوم، دمای تشک شما همیشه مطبوع است و هرگز در طول شب دچار تعریق و احساس گرما نمی‌شوید.

ژل خنک کننده:

استفاده از لایه ژل خنک کننده زیر سطح پارچه تشک که به یک لایه فوم پلی اورتان متصل شده است، یک مزیت برای آن محسوب می‌شود. این لایه فوم کاملا قابل تنفس است و بخاطر داشتن سوراخ‌های ریز روی سطح خود به گردش هوای تازه داخل تشک کمک فراوانی می‌کند.

بکارگیری ژل خنک کننده روی این لایه، احساس شادابی و خنکی مطبوعی به بدن فرد منتقل می‌کند.

پارچه کاملا طبیعی:

سطح کلی برخی تشک‌های زست بوسیله‌ی کتان طبیعی رویه کشی شده است. این پارچه دارای خاصیت سلول باز است و کاملا طبیعی، ضد تعریق، ضد باکتری و حساسیت می‌باشد. تشک‌هایی با پارچه طبیعی برای همه‌ی افراد مناسبند بخصوص برای افرادی که دچار مشکلات نخاعی و دردهای کمر هستند.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه