شناسایی، جلوگیری و از بین بردن ساس در تشک

ساس را بشناسید و مانع از ورود آن به خانه و رختخوابتان شوید.

یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و در قسمت‌هایی از بدن خود یا کودکتان، آثار گزیدگی حشرات را مشاهده کرده و با تصور اینکه این جای گزش ممکن است برای پشه‌ای سمج باشد، موضوع را فراموش می‌کنید اما در روزهای آینده نیز شاهد این گزش‌ها هستید و همچنین ذرات و لکه‌های ریزی را نیز بر روی تشک خود مشاهده کنید.

این‌ها ناشی از چیست؟ چه حشره‌ای وارد رختخواب شما یا کودکتان شده است؟

ساس‌ها!!

این آفات کوچک که از خون انسان یا حیوان تغذیه می‌کنند، ممکن است از طریق چمدان، لباس‌ها و یا تشک‌های دست دوم به خانه شما راه پیدا کنند.
باید این واقعیت را به شما بگوییم، زمانی که این حشرات را در خانه خود مشاهده کردید خلاص شدن از آنها کار آسانی نخواهد بود و باید مشقت‌هایی را برای از بین بردن آنها متحمل شوید.

چگونه از وجود ساس در رختخواب خود مطمئن شویم؟

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده نشانه‌هایی را برای تشخیص وجود ساس در اختیار ما قرار داده است تا با مشاهده این علائم تشخیص دهیم که آیا این آفات کوچک به خانه و تشک ما نفوذ کرده‌اند یا خیر.

علائمی از وجود ساس‌ها که باید به دنبال آن باشیم:

  • مشاهده لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه بر روی ملحفه یا تشک
  • لکه‌هایی کوچک که از این حشرات دفع می‌شوند، مدفوع یا باقی مانده خون مکیده شده توسط آنهاست.
  • تخم ساس یا پوسته‌های تخم آن، به اندازه 1 میلی‌متر بوده و بسیار ریز هستند. رنگ این پوسته‌ها متمایل به زرد بوده و در واقع این پوسته‌ها در نتیجه بزرگ‌تر شدن نوزاد ساس به جای می‌مانند.
  • مشاهده ساس زنده

ساس‌ها در کجا پنهان می‌شوند؟

  • در درزهای صندلی و کشوها، بین کوسن‌ها و چین‌های پرده
  • در اتصالات کشو
  • در ظروف و وسایل برقی
  • در زیر کاغذ دیواری  و بین ترک‌های دیوار
  • در محل اتصال دیوار و سقف
  • در میان هر چین خوردگی

علائم گزیده شدن توسط این حشرات

این خون آشام‌های کوچک، بر خلاف شپش و کک مدت زمان زیادی بر روی بدن نمی‌مانند و تنها زمان خونخواری به انسان نزدیک می‌شوند.
واکنش افراد به گزش آنها متفاوت است. بدن برخی افراد به گزش این آفات عکس‌العمل نشان داده و آثار گزش، دارای التهاب بسیار، دردآور و آزاردهنده خواهند بود. در برخی موارد نیز بوی ساس‌ها باعث ایجاد حالت تهوع در افراد می‌شود.

زخم‌های به وجود آمده از گزش، دانه‌های سفتی هستند که در فواصل کمی به صورت دو تا دوتا یا سه تا سه تا مشاهده می‌شوند.

تحقیقات انجام شده، گزارشی از امکان انتقال هپاتیت B و C یا ویروس ایدز را از طریق این حشرات گزارش نداده‌اند.هر نوع ویروسی در بدن ساس از بین می‌رود و این حشره امکان انتقال ویروس را بین افراد و یا حیوانات ندارد.

جلوگیری از وجود ساس‌ها

  • بازرسی مرتب خانه به مظور مشاهده علائم ساس
  • رعایت بهداشت و نظم در خانه و اتاق خواب برای بازرسی آسان‌تر
  • یک روش معمول برای جلوگیری از ورود ساس‌ها به خانه، بازبینی دقیق لوازم خانگی پیش از ورود به منزل، به خصوص اگر این لوازم دست دوم باشند.
  • خشک کردن ملحفه‌ها، پرده‌ها و بالش‌هایی پر شده از مو یا پر حیوانات در بالاترین دمای مجاز

از بین بردن این حشرات از روی تشک یا دیگر وسایل خانه

از بین بردن این آفات کاری زمان بر بوده و به سرعت قابل انجام نخواهد بود بنابراین در صورت مشاهده این حشرات صبور باشید و با رعایت نکاتی آنها را از خانه و رختخواب خود دورکنید. برای نابود کردن ساس‌ها، از دو روش شیمیایی و فیزیکی استفاده می‌شود.

روش فیزیکی نابود کردن ساس

ساس‌ها در دمای بسیار پایین و دمای بسیار بالا از بین خواهند رفت. اگر امکان سم پاشی وجود ندارد، می‌توانید قسمت‌های آلوده را در نایلونی قرار داده و آن را به مدت 24 ساعت در فریزر (دمای 18- درجه) قرار دهید.

همچنین حرارت بالا و گرما، ساس بالغ و تخم‌های آن را نابود می‌کند. این موجودات در دمای 45 درجه به مدت 7 ساعت، دمای 48 درجه به مدت 90 دقیقه و در دمای 50 درجه سانتی‌گراد به مدت یک دقیقه به طور کامل از بین خواهند رفت.

کنترل فیزیکی محیط راه دیگری برای نابود کردن این آفات است، جاروبرقی کشیدن درزها، تشک و پرده می‌تواند یک راه کمک کننده برای دور کردن آنها باشد فقط توجه داشته باشید که از کیسه یکبار مصرف استفاده کنید و پس از اتمام جاروکشی آن را دور بیاندازید.

استفاده از بخار نیز یک روش دیگر برای از بین بردن این آفات است در نتیجه بخار شوی بهترین دستگاه برای جلوگیری و نابودی ساس از خانه و رختخواب است.

بوی سیر می‌تواند این حشرات را از محل زندگی شما فراری دهد پس قرار دادن چندین حبه سیر در قسمت‌هایی از خانه برای حذف آنها موثر خواهد بود.

روش شیمیایی از بین بردن ساس‌ها

سم‌های مخصوصی برای نابودی ساس‌ها وجود دارند که باید آنها را از داروخانه یا محل‌های به خصوصی تهیه کنید.

برای سم پاشی صبح زود و یا شب را انتخاب کنید.

سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی انجام می‌شود و بر روی کف و دیوارها صورت می‌گیرد بنابراین توجه داشته باشید بر روی تشک خود و یا کودکان نبایست ماده سم پاشیده شود. برای سالم نمودن لباس‌ها و تشک می‌توانید از روش‌های فیزیکی استفاده نمایید تا تمامی این آفات از بین رفته و محیطی سالم و پاکیزه را در اختیار داشته باشید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه