هرآنچه که باید از خوابیدن روی زمین بدانید.

خوابیدن روی زمین می‌تواند برای عده‌ای مفید و برای عده‌ای مضر باشد. در این مقاله هر آنچه باید از این نوع خوابیدن بدانید آورده شده است.

برای هزاران سال، مردم سراسر دنیا روی زمین می‌خوابیدند و خوابیدن روی تشک، رفته رفته با پیشرفت جوامع بشری‌ میسر شد. اما حتما می‌دانید که عده‌ای از افراد، با وجود مدل‌های متنوع تشک، هنوز هم ترجیح می‌دهند بر روی زمین بخوابند.

اگرچه اطلاعات و مدارک زیادی برای اثبات مزایای خوابیدن بر روی زمین وجود ندارد، اما تجربه بعضی افراد حاکی از آن است که خوابیدن روی زمین نه تنها بسیار راحت است، بلکه می‌تواند به تنظیم دمای بدن، بهبود وضعیت بدن و همچنین درمان کمر درد، کمک نماید. خیلی از افراد استفاده از تشک‌های سفت و بدون انعطاف را به خوابیدن بر روی زمین ترجیح می دهند. در ادامه این مطلب بطور کامل برایتان شرح خواهیم داد که خوابیدن روی زمین مفید و یا مضر است.

مقایسه خوابیدن روی زمین با تشک و خوابیدن روی زمین بدون تشک

بطور مسلم خوابیدن بر روی یک تشک نازک روی زمین بسیار راحت‌تر از آن است که بدون تشک روی سطح زمین بخوابیم. اما باید بدانید خوابیدن روی زمین بدون تشک، هم مقرون بصرفه‌تر است و هم موجب تحرک بیشتر بدن می‌شود. با این حال خوابیدن بر روی زمین برای بسیاری از افراد بسیار ناراحت کننده است.

مزایای خوابیدن روی زمین

مزایای خوابیدن روی زمین

بسیاری از افرادی که عادت به خوابیدن روی زمین دارند، اظهار می‌کنند که مشکل کمردرد نداشته و در واقع خوابیدن روی زمین به راحتی‌ و سلامتی آنها کمک نموده است. در این قسمت برخی از مزایای خوابیدن روی زمین را ذکر خواهیم کرد.

۱- کمک به درمان کمردرد

درحالیکه هیچگونه شواهد و مدارک علمی دال بر این قضیه وجود ندارد اما افرادی که از روش خوابیدن روی زمین پیروی می‌کنند، اظهار نموده‌اند که مشکلات ستون فقرات و کمردرد آنها به واسطه این روش، برطرف شده و سفتی زمین برای ستون فقرات و اندام‌های بدن، بسیار مناسب است.

البته تشک‌های استاندارد نیز با توجه به فرم عضلات و ستون فقرات بدن فرم گرفته و بدون وارد آوردن هیچگونه فشاری به عضلات، از آنها در زمان خواب، پشتیبانی خواهند کرد.

۲- جلوگیری از تعریق به علت خنک بودن سطح زمین

همانطور که می‌دانید گرما در سطوح بالا باقی می‌ماند و قسمت پایین هر فضایی خنک‌تر است. به همین علت وقتی شما روی زمین می‌خوابید خنک بودن زمین را احساس نموده و دچار تعریق نخواهید شد.

جلوگیری از تعریق به علت خنک بودن سطح زمین

با اینحال امروزه با پیشرفت صنعت تشک، تشک‌هایی وجود دارند که مجهز به ژل‌های خنک کننده یا سوراخ‌های تهویه هوا هستند و علاوه بر ایجاد حس خنکی، در طول خواب دمای بدن شما را کنترل نموده و از تعریق بدن جلوگیری خواهند کرد.

۳- کمک به گردش خون

گفته می‌شود زمانیکه شما بر روی زمین دراز می‌کشید، وزن بدن شما بطور مساوی روی زمین تقسيم شده و این عملکرد به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد. همچنین به قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد عملکرد بهتری داشته باشند. با این وجود خوابیدن بر روی زمین به علت کمتر بودن دما، ممکن است برای افرادی که دچار مشکلات گردش خون هستند مانند افراد مبتلا به دیابت و کم خونی، بسیار مضر و خطرناک باشد.

معایب خوابیدن بر روی زمین

اگر چه انسانها برای سال‌های زیادی روی زمین می‌خوابیدند، اما مسلما به دلایلی تشک را اختراع نموده و خوابیدن روی زمین را ترک کردند. خوابیدن روی سطح زمین دارای معایبی‌ست که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

۱- ایجاد احساس ناراحتی و درد عضلات

یکی از بزرگترین مشکلات خوابیدن روی زمین ناراحت بودن بدن است. بخصوص اگر شما به یک تشک راحت و ایده آل عادت کرده باشید. تغییر دادن فرم بدن روی زمین، در طول شب ممکن است بسیار عذاب آور باشد.

۲- امکان تشدید کمردرد

همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد هیچگونه دلیل علمی برای اثبات مفید بودن خوابیدن روی زمین، وجود ندارد. اگر شما روی یک تشک نرم می‌خوابید و احساس کمردرد دارید این مشکل لزوما با نرم بودن تشک شما، مرتبط نیست و ممکن است این عارضه، به علت غیر استاندارد بودن تشکتان بوجود آمده باشد. در اینصورت می‌توانید با پزشک خود مشورت نموده و با مراجعه به یک فروشگاه معتبر، یک تشک استاندارد و ایده آل با توجه به نیاز و سلیقه خود، خریداری نمایید.

امکان تشدید کمردرد

۳- امکان بروز یا تشدید آلرژی

اگر دقت کرده باشید اغلب گرد و غبار، سلول‌های پوستی مرده و دیگر آلودگی‌ها در طول روز، روی سطح زمین جمع می‌شوند و در صورت خوابیدن بر روی زمین، اين مسئله می‌تواند موجب بروز حساسیت و بیماری پوستی شود. افرادی که عادت دارند روی زمین بخوابند، ممکن است دچار مشکلاتی همچون آبریزش بینی، خارش، عطسه، سرفه و حتی مشکلات تنفسی شوند.

۴- بروز احساس سرما

خوابیدن بر روی زمین در فصل گرما ممکن است بسیار لذت بخش باشد اما این خنک بودن ممکن است منجر به سرماخوردگی شود و همین ویژگی در فصول سرد سال بسیار ناراحت کننده است.

۵- امکان بروز مشکل بی‌خوابی

عادت به خوابیدن بر روی زمین ممکن است بسیار زمان‌بر باشد. بسیاری از افراد در طول اين مدت دچار بی‌خوابی و بد خوابی می‌شوند. خیلی از افراد نیز هرگز با خوابیدن روی زمین سازگار نخواهند شد.

خوابیدن روی زمین برای چه افرادی مضر است؟

۱- زنان باردار یا مادران شیرده

خوابیدن روی زمین برای خانم‌های باردار به دلیل شرایط فیزیکی خاص و محدودیت‌های فرم خوابیدن، بسیار سخت و خطرناک خواهد بود. همچنین مادرانی که فرزند شیرخوار دارند اغلب مجبورند در حالت خوابیده به فرزند خود شیر بدهند و خوابیدن روی زمین قطعا این عمل را مشکل و حتی خطرناک خواهد کرد.

۲- افراد سالخورده و سالمندان

افراد سالخورده اغلب استخوان‌های ضعیف و حساسی دارند و دچار دردهای عضلانی هستند. خوابیدن روی زمین برای این افراد بسیار دردناک است و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات ستون فقرات شود.

تشک طبی و کاهش دردهای بدن

۳- بیماران کم تحرک یا بی‌تحرک

افرادی که تحرک کمتری دارند یا کاملا بی‌تحرک هستند، مانند بیماران یا معلولین، مجبورند بیشتر شبانه روز را در حالت نشسته یا خوابیده باشند. این افراد هرگز نباید روی زمین بخوابند. زیرا در اینصورت حتما دچار دردهای شدید و حتی زخم بستر خواهند گردید.

۴- افراد مبتلا به مشکلات گردش خون

همانطور که قبلا توضیح داده شد، افرادی که دچار مشکلات گردش خون هستند بویژه افراد دیابتی و کم خون، نباید روی زمین بخوابند. چرا که سطح زمین دمای کمتری نسبت به بقیه محیط داشته و باعث اختلال در گردش خون این افراد خواهد شد.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه