اثرات کم خوابی در دوران قرنطینه

اثرات کم خوابی یا بی خوابی را بدانید و برای رفع این مشکل توصیه‌ها را به کار بگیرید.

سال گذشته تقریبا برای همه ما سال تلخ و سختی بوده است. شیوع ویروس کرونا اتفاق وحشتناکی برای تمام جهان بود و هست چرا که هنوز هم بسیاری از کشورها در قرنطینه به سر می‌برند. در دوران قرنطینه بسیاری از افراد شاغل، وظایف خود را از طریق دورکاری انجام می‌دهند.

بر اساس تحقیقات و پژوهش‌ها، سطح خستگی افرادی که در خانه مشغول به کار هستند، بیشتر از زمانیست که سر کار می‌رفتند. یکی از عواملی که منجر به افزایش میزان خستگی و کاهش سطح انرژی در دوران قرنطینه شده، کم خوابی و بی خوابی است. خانه نشینی باعث شده نظم فعالیت‌های روزانه اکثر افراد بهم بریزد و ساعت خواب آنها نیز تغییر کند. این روند باعث می‌شود ساعت طبیعی بدن دچار اختلال شود و میزان خواب مفید افراد کاهش یابد.

اگر شما در ساعات اولیه شب نخوابید، مغز و بدن شما به خوبی استراحت نمی‌کند و در نتیجه شما احساس کسالت و خستگی خواهید کرد. در این مقاله سعی داریم اثرات کم خوابی را برای شما شرح دهیم.

اثرات کم خوابی یا بی خوابی

1- کاهش تمرکز، بی دقتی و افزایش خطا

اگر شما از یک خواب شبانه کافی و با کیفیت بهره مند نشوید، در طول روز تمرکز نخواهید داشت و در اینصورت حتما دچار اشتباه خواهید شد. این اشتباهات ممکن است خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند. برای مثال انداختن خودکارتان روی زمین و یا اشتباه در محاسبات…

2- حواس پرتی و فراموشی

یکی از اثرات کم خوابی یا بی خوابی ممکن است بی دقتی باشد اینکه شما جزئیات را نبینید و یا دچار فراموشی شوید. حواس پرتی راندمان کاری انسان را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و به مرور باعث می‌شود شما دچار پرش فکری و اختلال حواس شوید.

احساس گیجی

3- احساس گیجی

اگر شب‌ها به خوبی نمی‌خوابید یا دیروقت به رختخواب می‌روید باید بدانید در طول روز انسان هشیار و سرحالی نیستید و دقت کافی نیز نخواهید داشت. بی خوابی یا کم خوابی باعث می‌شود انسان حالت سرگیجه داشته باشد و درک درست و کاملی از اتفاقات روزانه نداشته باشد.

مواردی که ذکر شد، در نتیجه محرومیت ما از خواب کافی و سالم بوجود خواهد آمد.

در شرایطی که ناچار به دورکاری هستید، باید تلاش کنید تا میزان خستگی خود را به حداقل رسانده و سطح انرژی‌تان را افزایش دهید.

موارد زیر می تواند به شما کمک کند.

توصیه‌هایی برای رفع خستگی و کسلی در قرنطینه

1- بیرون بروید.

دقت کنید در طول روز حداقل ۲ تا ۳ بار از منزل خارج شوید. بیرون رفتن علاوه بر ایجاد تحرک در ماهیچه‌ها و عضلات سبب می‌شود در معرض نور آفتاب قرار بگیریم. بهره مندی از نور خورشید به تنظیم دمای بدن کمک خواهد کرد. وقتی در طول روز در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، بدن ما بطور طبیعی بیدار شده و احساس هشیاری خواهیم نمود.

بیرون بروید

نور طبیعی آفتاب همچنین باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین که باعث خواب آلودگی است، می‌شود.

2- ساعت خوابتان را تغییر ندهید.

در طول دوران دورکاری، بیدار ماندن تا ساعت ۲ یا ۳ بامداد و تماشای تلویزیون ممکن است بسیار وسوسه کننده باشد اما باید بدانید تغییر ساعت خواب باعث اختلال در ساعت طبیعی بدن شما می‌شود. زمانی که شما دیر بخوابید چرخه خوابتان بهم ریخته و در نتیجه شب‌ها هشیار و در طول روز خواب آلوده خواهید بود.

حتی اگر در طول شب به هر دلیلی دچار بی خوابی شدید سعی کنید صبح روز بعد در ساعت همیشگی بیدار شوید. تحمل کمی خستگی بهتر از آن است که چند ساعت بیشتر بخوابید و نتیجتا شب نیز دیرتر از حالت عادی به خواب بروید. برای جبران بی خوابی شبانه می‌توانید در نیمه روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بخوابید.

3- اتاق خوابتان را آماده کنید.

داشتن یک اتاق خواب ایده آل باعث می‌شود با اشتیاق بیشتری به خواب بروید.

  • دمای اتاق را زیاد خنک یا گرم نکنید.
  • نور اتاقتان را تنظیم کنید.
  • پرده‌ها را در طول شب کاملا ببندید.
  • ملحفه نخی استفاده کنید و آنها را بصورت هفتگی بشویید.
  • مهم‌تر از همه یک تشک راحت و استاندارد با تخت مناسب فراهم کنید.

داشتن یک اتاق خواب مرتب و راحت باعث می‌شود به محض ورود به تخت خواب احساس خواب آلودگی کنید و به آرامی بخوابید.

قبل از خواب ذهنتان را آرام کنید

4- قبل از خواب ذهنتان را آرام کنید.

آرام کردن ذهن یا اصطلاحا ریلکس کردن می‌تواند به انتخاب خود شما باشد. از یوگا تا مراقبه، از مطالعه کردن تا گوش دادن به یک موسیقی آرام یا حتی بازی کردن و تماشای تلویزیون و …
انتخاب با شماست.

هر فعالیتی که ذهن شما را پیش از خواب، آزاد و آرام کند مفید خواهد بود. سعی کنید این فعالیت‌ها را یک ساعت قبل از خواب انجام دهید. دقت داشته باشید اگر دچار بی خوابی هستید بدون تجویز پزشک دارویی مصرف نکنید. چرا که قرص‌های خواب آور غالبا اعتیاد آور می‌باشند.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه