10 راه برای افزایش دوام و طول عمرتشک

این 10 روش را به کار بگیرید تا دوام تشک شما بیشتر شود.

از نظافت گرفته تا پیشگیری، تنها کمی توجه و نگهداری کافی است تا تشک شما سال‌ها فرم خوب خود را حفظ کند و دوام و طول عمر تشک طولانی‌تر شود.

وقتی برای بهترین تشک هزینه می‌کنید، احتمالاً انتظار دارید این تشک سال‌ها خوابی آسوده را برای‌تان فراهم کند. یک تشک معمولی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که بین پنج تا ده سال، و چه بسا بیشتر، دوام داشته باشد. با این حال، عمر مفید تشک با توجه به نحوه‌ی نگهداری شما افزایش یا کاهش می‌یابد.

با آگاهی از عوامل محیطی و شناختِ بهترین راه‌های مراقبت از رختخواب، تشک‌تان را سالم و تمیز نگه دارید. به این ترتیب با طولانی‌تر شدن دوام و طول عمر تشک خود برای مدتی طولانی از خوابی آسوده بهره‌مند خواهید شد.

چطور دوام و طول عمر تشک خود را بیشتر کنیم؟

در این‌جا ده مورد از بهترین راه‌های محافظت و جلوگیری از آسیب به تشک را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم با رعایت این نکات به دوام و طول عمر تشک خود می‌افزایید و نیازی به تعویض آن پس از گذشت چند سال ندارید.

۱. مطمئن شوید تشک از پشتیبانی مناسب برخوردار است.

لازم نیست همیشه برای تشک خود باکس فنر یا چهارچوب جداگانه بخریم، اما مهم است که پشتیبانی لازم را فراهم کرده باشیم. اگر تشک نگه‌دارِ مناسبی داشته باشد، استحکام خود را حفظ می‌کند و فرسوده نمی‌شود.

برای این کار حتما به توصیه‌های دفترچه راهنما و ضمانت‌نامه محصول توجه داشته باشید. به‌طور کلی، از باکس فنر معمولا فقط برای تشک‌های فنری استفاده می‌شود و تشک‌های مموری فوم و سایر تشک‌های به‌خصوص، به تکیه‌گاه سخت و یکپارچه نیاز خواهند داشت.

تخت‌هایی که قاب دارند باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که تحمل وزن فرد خوابیده و تشک را داشته باشند؛ در تخت‌های سایز کینگ و کوئین، در مرکز تخت و برای حفظ وزن از میله‌های نگهدارنده‌ استفاده می‌شود. برای تخت‌های کابین‌دار با بستر عریض، بسته به وزن و نوع تشک، ممکن است به پشتیبانیِ بیشتری نیاز باشد.

بهتر است هر سال نگه‌دار و پشتیبانِ تشک‌ را چک کنید تا از نبود تکه‌های خرد شده یا فنر خراب مطمئن شوید.

۲. از همان ابتدا از محافظ تشک استفاده کنید.

 استفاده از محافظ یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های افزایش دوام و طول عمر تشک است.

یک محافظِ خوب، ضد آب بوده و از تشک در برابر حوادث و ریزش مایعات مراقبت می‌کند. همچنین، محافظ از نفوذ گرد و خاک و آلودگی به تشک جلوگیری به عمل می‌آورد.

با استفاده از محافظ، تشک از آسیب محفوظ مانده، عرق و چربیِ پوست به تشک راه نمی‌یابد، و احتمال ایجاد مواد آلرژی‌زا، مثل قارچ و کنه و گرد‌‌و‌غبار، کم‌تر می‌شود. از سوی دیگر، در صورت بروز حادثه، تمیز‌ کردن آن بسیار آسان خواهد بود. بسیاری از نمونه‌هایِ جدیدِ محافظِ تشک، به ‌‌نرمی و راحتیِ یک روتختیِ دور‌کش‌ هستند.

۳. ملحفه‌ها را مرتب بشویید.

هنگامی که بر روی تخت می‌خوابید، عرق و چربی و سلول‌های مرده‌‌ پوست و مو، به تشک انتقال می‌یابد. اگر در تخت غذا بخورید، خرده‌های مواد غذایی بر روی تشک می‌ریزد و حیوان خانگی نیز می‌تواند هر چیزی را با خود به تخت بیاورد. علاوه بر به‌هم‌ریختگی و چندش‌آمیز بودن، همه‌ی این‌ها ممکن است در لایه‌های تشک‌ نفوذ کند و موجب آلودگی و رشد باکتری‌های مضر شود.

بنا به توصیه متخصصان بهداشتی، در حالت ایده‌آل، روتختی‌ها و پتو‌ها را باید هر یک یا دو هفته تمیز کرد. حتی در صورت استفاده از محافظ، ملحفه‌ها باید شسته و تمیز نگه داشته شوند. خود محافظ هم، هر چند وقت یک بار، مطابق با دستور‌العملِ شرکت تولیدی به شست‌ و شو نیاز خواهد داشت.

۴. برای حیوانات خانگی جای خواب جداگانه در نظر بگیرید.

حالا که صحبت از تمیزی است، شاید بهتر باشد به‌جای آنکه حیوان خانگی در تخت‌ شما استراحت کند، جای مخصوص خود را برای خواب داشته باشد.

 حیوانات اگر تمیز هم نگهداری شوند، باز به بیرون از خانه می‌روند، بزاق دهان‌شان جاری است و مثل خودتان سلول‌های پوست و موی‌شان می ریزد، و همه‌ی این‌ها ممکن است به رختخواب‌ نیز منتقل ‌شود. حیوان هم  مانند شما ممکن است باعث سانحه‌ای ناخواسته شود، و تشک‌ گران‌قیمت‌تان را در چشم‌به‌هم‌زدنی خراب کند.

۵. تشک را بچرخانید.

فرقی نمی‌کند جنس و اندازه تشک‌تان چیست، چرخاندنِ مرتب برای تشک سودمند است و دوام و طول عمر تشک را افزایش می‌دهد. البته برخی از تولید‌کنندگان این کار را ضروری نمی‌دانند، اما چرخاندنِ تشک به سایشِ یکنواخت‌تر می‌انجامد، و نچرخاندن آن، احتمال فرورفتگی و شل‌شدن را بیشتر می‌کند.

هر دو تا شش ماه، تشک را ۱۸۰ درجه از بالا به پایین بچرخانید. این امر به‌ ویژه در چند سال اول استفاده مهم است چون شکستگی‌های تشک در حال شکل‌گیری است.

۶. پریدن روی تخت ممنوع!

مادرتان همیشه می‌گفت روی تخت نپرید، حق کاملاً با او بوده است. تشک‌های فنری، آبی و بادی، بیش از سایر تشک‌ها از فشار شدید آسیب می‌بینند. چهارچوب، قاب و حتی اسفنجی‌‌‌ها، در صورت پرش و برخورد سخت، سریع‌تر فشرده و خراب می‌شوند.  

۷. در هنگام جا‌به‌جایی مراقب تشک باشید.

برای جا‌به‌جا کردن، تشک را درون پوشش پلاستیکی قرار دهید و از خم‌کردن و تاکردن آن اجتناب کنید تا تشک آسیبی نبیند. شرکت‌های تولید‌کننده برای حمل‌و‌نقل، تشک‌ها را درون کیسه‌های مقاوم قرار داده و با چسب به‌خوبی محکم می‌کنند تا آلودگی و رطوبت به تشک وارد نشود و تشک از خط و خراش مصون بماند.

بهتر است در زمان جابه‌جایی تشک را از پهلو و در حالت ایستاده ثابت کنید تا گود و چین نیفتد. معمولاً توصیه می‌شود از دسته‌ی کاور برای حمل‌و‌نقل یا کشیدن تشک استفاده نشود.

۸.  مراقب مهمان‌های ناخوانده باشید!

ساس از مهمان‌های ناخوانده‌ای است که به سرعت می‌تواند تشک‌تان را نابود کند. اگر این موجودات ریز به خانه‌ای وارد شوند به‌سختی می‌توان از دست‌شان خلاص شد.

اگر شبی را بیرون از منزل می‌خوابید، حتما چک کنید که تخت ساس نداشته باشد. چمدان و اسباب سفر را نیز بهتر است روی زمین قرار ندهید.

اگر در آپارتمان یا منطقه‌ای از شهر زندگی می‌کنید که وجود این جانوران شایع است، از پوشش ضد ساس استفاده کنید. این پوشش با محافظ فرق دارد و  یک زیپ غیرقابل ‌نفوذ بر روی آن تعبیه شده تا تشک را از همه طرف پوشانده و مانع از لانه‌کردن این حشرات شود.

۹. بگذارید نور داخل شود.

هر یکی دو ماه، روزی که هوا آفتابی و خشک است، تشک را درآورده و پرده‌ها را بکشید تا به مدت چند ساعت نور به داخل اتاق بتابد و تشک در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار بگیرد (اگر احتمال وجود ساس هست، تشک را از پوشش خارج نکنید).

با این کار، رطوبتِ اضافیِ ناشی از خوابیدن و نمناکی هوا، برطرف می‌شود و مانع از جمع‌شدنِ گرد و غبار در محیط می‌شود.

۱۰ . برای شست‌و‌شو دستور‌العمل مناسب را به‌کار ببرید.

تشک از هر نوعی که باشد باید مرتباً تمیز شود تا پاکیزگیِ محیط خواب و سلامتِ تشک حفظ شود.

بسیاری از تولید‌کنندگان برای از‌بین‌بردنِ لکه و نظافتِ محصول روش‌‌های خاصی را در نظر گرفته‌اند، اما اغلب لازم است تشک‌ها را با جاروهای مکنده تمیز کنید تا گرد‌و‌غبار از بین برود.

برای تمیز‌کردن لکه‌ها از آب ولرم و مایع صابونی استفاده کنید، اما قبل از استفاده‌ی مجدد، بگذارید تشک کاملا خشک شود. از به‌کار‌بردنِ شوینده‌هایِ‌ قویِ شیمیایی بر روی فوم‌ خودداری کنید، چون این مواد یکپارچگی فوم را از بین خواهد برد.

برحسب سطح گرد‌و‌خاک و آلرژی،‌ یا براساس ترجیح خودتان، هر ۱ تا ۳ ماه تشک را جارو کنید و لکه‌ها را در صورت نیاز برطرف نمایید.

با وجود تفاوت‌هایی که در نحوه‌ی مراقبت از انواع برندهای تشک وجود دارد، اما اصول اولیه نگهداری برای همه‌ی تشک‌ها یکسان است. به‌طور کلی باید تشک را تمیز نگه دارید، از حادثه و سانحه پیشگیری کنید، مطمئن شوید تشک به‌خوبی پشتیبانی می‌شود، و تشک را بچرخانید تا ساییدگی در یک سطح اتفاق بیفتد.

عمر تشک‌ به عوامل متعددی بستگی دارد، اما اگر از نکات مطرح‌شده در این‌جا  پیروی کنید، سلامت خواب شما برای سال‌ها تأمین می‌شود و دوام و طول عمر تشک برای مدت‌ها تضمین می‌شود.

تشک شما نسبت به زمان خرید در چه وضعیتی است؟ اگر نکته‌ای برای نگهداری از تشک می‌دانید، حتما با ما در میان بگذارید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه