راهنمای کامل انتخاب سایز یا ابعاد تشک

گذشته از ترجیحات شخصی، برای انتخاب سایز یا ابعاد تشک، عوامل مختلفی وجود دارند که بهتر است پیش از انتخاب در نظر بگیرید. توجه به اندازه اتاق و کسی که می‌خواهید تخت را با او شریک شوید، به شما کمک خواهد کرد تا یک تشک با اندازه مناسب خریداری کنید.

این مقاله، یک راهنمای کامل برای انتخاب سایز درست تشک است که در ابتدا سایزهای استاندارد برای افراد بالغ را معرفی کرده و سپس به بررسی هر سایز می‌پردازد. با ما همراه باشید.

ابعاد استاندارد تشک

تشک‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند تا تمامی افراد با هر شرایط فیزیکی و سن و سالی بتوانند از از آنها استفاده کرده و خوابی آسوده را تجربه کنند. از تشک مناسب نوزاد در عرض ۷۰ سانتی‌متر و طول ۱۳۰ تا ۱۳۵ گرفته تا آخرین سایز تشک با اندازه ۲۰۰×۲۰۰ سانتی‌متر، سایزهای استاندارد موجود در بازار هستند. در ادامه سایز تشک در افراد بالغ را معرفی کرده و به شما خواهیم گفت هر کدام برای چه افراد و شرایطی مناسب‌تر خواهد بود. ابعاد تشک‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • تشک تک نفره: ۹۰×۲۰۰ سانتی‌متر
  • تشک تک نفره سایز بزرگ: ۱۲۰×۲۰۰ سانتی‌متر
  • تشک دو نفره: ۱۴۰×۲۰۰ سانتی‌متر
  • تشک دو نفره سایز کوئین (Queen): ۱۶۰×۲۰۰ سانتی‌متر
  • تشک دو نفره سایز کینگ (King): ۱۸۰×۲۰۰ سانتی‌متر
  • تشک دو نفره کامل: ۲۰۰×۲۰۰ سانتی‌متر

تشک یک نفره یا تشک عرض ۹۰

مناسب برای: نوجوان قد بلند، جوان، افرادی که فضای کمی دارند | حداقل متراژ اتاق خواب: ۶ متر مربع

تشک یک نفره

صرف نظر از تشک نوزاد و کودک، تشک یک نفره عرض ۹۰، کوچکترین سایز در میان تشک‌های مناسب بزرگسالان است. اکثر تختخواب‌های یک نفره نیز با عرض ۹۰ ساخته شده در نتیجه تشک مناسب این تخت‌ها نیز تشک تک نفره می‌باشد.

این سایز تشک برای اتاق‌ها و فضاهای مختلفی مناسب است به خصوص افرادی که خانه یا اتاق کوچکی دارند. این اشخاص می‌توانند با کم جا بودن این تشک، از فضای اندک خود بهترین استفاده را کنند و یک جای خواب مناسب و راحت نیز داشته باشند.

برخی از خوابگاه‌ها، هتل‌ها و مهمانپذیرها نیز از تشک عرض ۹۰ برای اتاق‌های یک نفره استفاده می‌کنند.

حداقل اندازه اتاق برای قرار دادن تخت یک نفره باید در حدود ۲.۴۳×۳ متر باشد همچنین اتاق‌هایی با عرض کم (حداقل ۲.۱۳ متر) نیز می‌توانند از تشک عرض ۹۰ استفاده کنند.

تشک یک نفره سایز بزرگ یا تشک عرض ۱۲۰

مناسب برای: جوان، بزرگسال مجرد، اتاق مهمان | حداقل متراژ اتاق خواب: ۶.۵ متر مربع

تشک یک نفره با عرض ۱۲۰، برای افرادی سنگین وزن با اندام متوسط یا بزرگ بهترین انتخاب است. این تشک به خصوص برای آنهایی که می‌خواهند در زمان خواب، فضای بیشتری در اختیار داشته باشند، فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند که در زمان خواب در کنار آنهاست کاملا مناسب است. تشک یک نفره سایز بزرگ در اتاق‌های با عرض کم نیز جا خواهد گرفت اما به طور کلی حداقل اندازه اتاق برای این تشک‌ها، حدودا ۳ در ۳.۳۵ متر است.

تشک دو نفره یا تشک عرض ۱۴۰

مناسب برای: بزرگسالان، زوج‌ها، اتاق مهمان | حداقل متراژ اتاق خواب: ۸.۵ متر مربع

این ابعاد تشک برای بزرگسالان جوان و زوج‌هایی که اتاق خواب کوچکی دارند می‌تواند یک انتخاب ایده‌ال باشد. اما به زوج‌هایی که می‌خواهند تخت خود را با کودکان یا حیوانات خانگی‌شان شریک شوند پیشنهاد نمی‌شود.

ابعاد تشک

محبوبیت تشک عرض ۱۴۰ در میان خریداران کمتر از سایر سایزهاست زیرا برای این سایز به سختی می‌توان کالای خواب مناسب (رو تختی) یافت و همین عدم محبیوبیت سبب شده سایز مذکور به تعداد محدودی تولید شود.

گفته شده حداقل اندازه‌ی مناسب اتاق برای استفاده از تشک دو نفره 3 در 3.3 متر است و می‌تواند یک گزینه برای اتاق مهمان محسوب شود.

تشک دو نفره سایز کوئین (Queen) یا تشک عرض ۱۶۰

مناسب برای: زوج‌ها، افرادی که به فضای زیادی در رختخواب نیاز دارند | حداقل متراژ اتاق خواب: ۱۰ متر مربع

تشک ملکه یا کوئین سایز را می‌توان پرفروش‌ترین سایز تشک معرفی کرد. سایزی استاندارد و ایده‌ال برای زوج‌ها و افرادی که تمایل دارند فضای زیادی به هنگام خواب داشته باشند. حداقل اندازه توصیه شده برای اتاق ، ابعاد ۳ در ۳ متر است.

تشک دو نفره سایز کینگ (King) یا تشک عرض ۱۸۰

مناسب برای: زوج‌ها | حداقل متراژ اتاق خواب: ۱۲ متر مربع

زوج‌های که تمایل دارند فضای کافی در زمان خواب داشته باشند معمولا این سایز را انتخاب می‌کنند. البته خانواده‌هایی که تخت خود را با کودکانشان شریک می‌شوند نیز این سایز را انتخاب می‌کنند تا فضای کافی برای خواب داشته باشند.

حداقل اندازه اتاق برای این ابعاد تشک ۳.۶ در ۳.۶ باید باشد.

تشک دو نفره کامل یا تشک عرض ۲۰۰

مناسب برای: زوج‌ها | حداقل متراژ اتاق خواب: بیش از ۱۲ متر مربع

تشک با اندازه ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر بزرگترین سایز تشک به حساب می‌آید. مسلم است این سایز برای اتاق‌های بزرگ و متراژ بالا مناسب است و به همین دلیل، افراد اندکی این سایز را خریداری می‌کنند. فضای نسبتا زیاد این تشک‌ها امکان خوابی کاملا آزاد و راحت را فراهم کرده و به زوج‌های که در خواب به دفعات جابه‌جا می‌شوند، کودک یا حیوان خانگی‌شان عادت دارند در کنار آنها بخواند، این سایز پیشنهاد می‌شود.

کدام سایز تشک برای من مناسب است؟

این سوالی است که برای هر فردی که تصمیم به خرید تشک جدید دارد به وجود خواهد آمد. اما پاسخ به این سوال نیاز به بررسی موارد مختلفی دارد؛

  • متراژ اتاق خواب
  • شریک خواب
  • اندازه بدن
  • میزان فضایی که نیاز دارید
  • مشکل یا بیماری خاص
  • بودجه

خرید یک تشک جدید برای همه شرایط یکسانی ندارد، بنابراین ارزیابی نیازهای فردی ضروری است. اگر از مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر رنج می‌برید و یا عادات خواب به خصوصی دارید بهتر است با در نظر گرفتن این موارد دست به انتخاب سایز مناسب تشک نمایید. در ادامه هر یک از موارد بالا شرح داده می‌شود.

متراژ اتاق خواب

فضای اتاق خواب شما تعیین می‌کند که چه سایز تشکی برایتان مناسب و بهتر است. پیشتر در معرفی هر سایز تشک گفته شد که حداقل متراژ اتاق برای هر سایز، بهتر است چه میزان باشد. پیش از انتخاب و خرید تشک، از متراژ اتاق خواب خود آگاهی داشته باشید و برای رفت و آمد آسان سایز مناسب تشک را انتخاب کنید.

شریک خواب

به تنهایی می‌خوابید یا تختخواب خود را با فرد دیگری شریک می‌شوید؟
آیا فرزند یا حیوان خانگی دارید که معمولا در کنار شما می‌خوابند؟
آیا به هنگام خواب زیاد جابه‌جا می‌شوید یا به اصطلاح در خواب غلط می‌زنید؟

پاسخ به این پرسش‌ها برای خرید سایز مناسب ضروری است. معمولا تشک‌های عرض ۹۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ تشک یک نفره و تشک‌های عرض ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ تشک دو نفره شناخته می‌شود. اگر دو نفر بر روی تخت می‌خوابند توجه به موقعیت خواب هر یک و فضایی که نیاز دارند کمک خواهد کرد تا سایز صحیح تشک را انتخاب کنند. اگر هر کدام در خواب به فضای نسبتا زیادی احتیاج دارند و زیاد جابه‌جا می‌شوند تشک دو نفره عرض ۱۸۰ و ۲۰۰ فضای کافی و زیادی را برای خواب هر فرد به طور مجزا محیا خواهد کرد.

سایز تشک

اندازه بدن شما

هنگام انتخاب تشک باید قد و عرض شانه خود را در نظر بگیرید. طول استاندارد تمامی سایزهای تشک ۲۰۰ سانتی‌متر است و در صورت تمایل به کمتر یا بیشتر شدن مقدار آن باید تشک یا تختخواب خود را با اندازه مورد نظرتان سفارش دهید. معمولا به افرادی با اندام متوسط تا بزرگ، تشک و تختخواب عرض ۱۲۰ و ۱۴۰ توصیه می‌شود تا فضای کافی و راحتی در زمان خواب داشته باشند.

میزان فضایی که نیاز دارید

عادات فردی خود را در زمان خواب در نظر داشته باشید تا در نهایت به سایز مناسب برسید. اگر در خواب زیاد جابه‌جا می‌شوید و یا با در اختیار داشتن فضای زیاد در زمان خواب راحت‌تر هستید، از میان تشک‌های عرض ۱۲۰، ۱۴۰ و یا حتی ۱۶۰ تشک مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

مشکل یا بیماری خاص

اگر مشکل یا بیماری جسمانی دارید باید این مورد را در زمان خرید تشک با سایز مناسب در نظر گرفته و عنوان کنید.

در نظر داشتن بودجه

در نظر داشتن بودجه در انتخاب سایز تشک مهم است. مسلم است که سایز بزرگتر قیمت بالاتری نسبت به سایزهای کوچکتر دارند. به طور مثال سایز ۱۶۰ با سایز ۱۸۰ تنها بیست سانتی‌متر تفاوت داشته اما قیمت این دو سایز با یکدیگر تفاوت دارد. با در نظر داشتن بودجه تخصیص داده شده خود در نهایت می‌توانید سایز مناسب‌تر را انتخاب و خریداری کنید.

سایز تشکنوع تشکحداقل متراژ اتاق (متر مربع)
عرض ۹۰یک نفره۶
عرض ۱۲۰یک نفره سایز بزرگ۶.۵
عرض ۱۴۰دو نفره سایز کوچک۸
عرض ۱۶۰دو نفره کوئین سایز۱۰
عرض ۱۸۰دو نفره کینگ سایز۱۲
عرض ۲۰۰دو نفره سایز بزرگبیش از ۱۲

۱ دیدگاه
  1. مطالبی که منتشر میکنید خیلی برای من جالب هست
    موضوع خواب چیزی هست که بسیاری از افراد به آن توجه ندارند اما یک سوم عمر ما در خواب میگذره

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه