راهنمای خرید بهترین تشک مناسب دیسک کمر

درد کمر و ستون فقرات همواره مشکلات رایجی هستند. با گذشت زمان، ستون فقرات انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و مستعد آسیب می‌شوند. و یا ممکن است بر اثر فعالیت یا حادثه‌ای این ناحیه از بدن دچار آسیب و درد شود. کشیدگی عضله، ترک و شکستگی، عارضه‌هایی هستند که ممکن است برای ستون فقرات رخ دهند.

آمارها نشان می‌دهند که بیش از 65 میلیون آمریکایی از کمردرد رنج می‌برند که اغلب آنها ناشی از فتق یا دیسک کمر است. در برخی موارد خفیف کمردرد، به خودی خود بهبود می‌یابد اما در برخی دیگر بدون رعایت و حمایت مناسب از ستون فقرات، با گذشت زمان شدیدتر می‌شود.

یکی از مسائلی که بیمار دچار دیسک بیرون زده، با آن مواجه است درد بسیار به خصوص در زمان خواب است که منجر به اختلال در خواب می‌شود. در این زمان یک تشک مناسب دیسک کمر در تسکین درد تاثیر گذار بوده و باعث می‌شود ستون فقرات در زمان خواب در حالت مناسب قرار گیرند و فشار وارده به آنها کمتر و کمتر شود. فشار کمتر، درد را کاهش داده و خواب بهتری را برای فرد فراهم می‌آورد.

دیسک کمر چیست

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات شامل مهره‌هایی است که مابین آنها ساختمان‌های غضروفی قرار گرفته است. این ساختمان‌های غضروفی مهره‌ها را به یکدیگر متصل کرده و کمک می‌کنند تا به راحتی حرکت کنیم. به این قسمت‌های عضروفی ستون فقرات، دیسک می‌گویند.

یک دیسک از دو قسمت تشکیل شده است، لایه بیرونی که ضخیم بوده و به آن حلقه می‌گویند و لایه داخلی که ساختمانی ژلاتینی داشته و به آن هسته دیسک می‌گویند. بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که هسته‌ دیسک متورم شده و در نتیجه‌ی پارگی، بیرون می‌زند.

دیسک بیشتر در قسمت پایین کمر رخ می‌دهد، اما ناحیه گردن (ستون فقرات گردنی) نیز مستعد این عارضه می‌باشد. بیرون زدگی دیسک در نتیجه بیماری انحطاط دیسک که در اثر فرسایش مداوم رخ می‌دهد، نیز ایجاد می‌شود. همانطور که گفته شد با افزایش سن، دیسک‌ها انعطاف پذیری کمتری پیدا کرده و بیشتر مستعد آسیب می‌شوند. بلند کردن یک جسم سنگین با فشار به عضلات پشت به جای پاها می‌تواند منجر به دیسک کمر شود.

دیسک کمر منجر به سایر مشکلات ارتوپدیک نیز خواهد شد که در ادامه به این مشکلات اشاره شده است.

  • سیاتیک: بیرون زدگی دیسک، عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه باعث درد شدید می‌شود. درد از ناحیه ران به ساق پا منتقل می‌شود.
  • تنگی کانال نخاعی: هنگامی که بیرون زدگی دیسک بر روی کانال نخاعی فشار وارد می‌کند تنگی کانال نخاعی رخ می‌دهد. تشک‌های مخصوص می‌توانند این فشار را کاهش و درد را تسکین بخشند.
  • انحراف ستون فقرات: بدن ممکن است برای کاهش فشار از روی عصب‌ها، از انحراف ستون فقرات استفاده کند که باعث کجی ستون فقرات می‌شود.

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر بستگی به ناحیه آسیب دیده و فشار دیسک به عصب دارد. به طور کلی بیرون زدگی دیسک یک قسمت از بدن را درگیر می‌کند. اگر دیسک کمر در مهره‌های ناحیه گردن رخ دهد، ممکن است فرد در ناحیه شانه احساس درد کند. یا اگر بیرون زدگی دیسک در قسمت پایین کمر رخ دهد ممکن است باعث ایجاد درد در کمر، ران و ساق پا شود.

ناراحتی‌های زیر را نیز می‌توان جزو دیگر علائم دیسک کمر برشمرد:

  • بی حسی
  • ضعف در عضلات
  • سوزن سوزن شدن دست یا پا

درمان و پیشگیری از دیسک کمر

در موارد جزئی دیسک کمر به مرور زمان، خود به خود بهبود می‌یابد. اما در صورت مشاهده و تداوم علائم پس از 4 تا 6 هفته، از متخصص ارتوپد کمک بگیرید.

برای کاهش درد و پیشگیری از شدت یافتن دیسک کمر، ورزش منظم بسیار مفید خواهد بود. ورزش منظم، ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و به شما در حفظ سلامت جسمانی کمک خواهد کرد. به علاوه خرید تشک مناسب دیسک کمر، حالت بدنی مناسبی برای شما فراهم می‌کند و نقاط فشار را در بدن کاهش می‌دهد. یک تشک با کیفیت بالا امکان خواب بهتر را فراهم می‌کند و خطر فتق دیسک را کاهش می‌دهد.

تشک مناسب دیسک کمر چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالت خوابیدن، وزن بدن و نوع تشک خود را در نظر بگیرید. این عوامل به شما در پیدا کردن تشک مناسب دیسک کمر کمک می‌کند. توجه به این موارد و خرید یک تشک استاندارد، درد ناشی از دیسک کمر را کاهش به میزان زیادی تسکین داده و کمک می‌کند تا خواب بهتری را تجربه کنید.

حالت خوابیدن و تاثیر آن بر انتخاب تشک مناسب کمر درد

به همان اندازه که خرید تشک مناسب اهمیت دارد، یک بالش استاندارد و مناسب نیز در خواب بهتر تاثیرگذار خواهد بود. هر حالت خوابیدن، نیاز به بالش مناسب دارد. بالش فاصله بین بدن و سطح تشک را پر می‌کند و ستون فقرات را در یک راستا نگه می‌دارد. فشار در قسمت‌های سنگین‌تر بدن ایجاد می‌شود. شدت بستگی به موقعیت بدن شما دارد. تشک مناسب دیسک کمر این فشار را برای خوابی راحت از بین می‌برد.

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت بهترین حالت خواب برای کسانی است که دیسک آنها دچار آسیب شده است. خوابیدن به پشت، بدن و ستون فقرات را در حالت مناسب قرار می‌دهد. برخی از مخاطرات خوابیدن به پشت، خروپف و مشکل تنفسی در خواب است. وقفه تنفسی ممکن است زمانی ایجاد شود که جاذبه باعث می‌شود بافت نرم در پشت گلو جمع شود. همچنین اگر زبان به عقب برود و راه‌های تنفسی را مسدود کند نیز می‌تواند باعث مشکل تنفسی شود.

افرادی که به پشت می‌خوابند به یک تخت نسبتا نرم احتیاج دارند تا پهلوها و ناحیه کمر به خوبی محافظت شده و در حالت استراحت قرار گیرند.

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو رایج‌ترین و سالم‌ترین حالت خواب است. این نوع حالت خوابیدن باعث تنفس بهتر، بهبود سلامت قلب و کاهش رفلاکس معده می‌شود. در این حالت خوابیدن، قرار دادن یک بالش بین زانو باعث کاهش فشار در لگن می‌شود. بهترین تشک برای افراذی که در این حالت می‌خوابند، تشک‌هایی با سطح نرم تا متوسط ​​است. این میزان استحکام باعث کاهش فشار در شانه‌ها و لگن می‌شود.

خوابیدن در حالت‌های مختلف

این افراد هر شب حالت خواب خود را تغییر می‌دهند و از مزایایی مانند ستون فقرات سالم و سلامت قلب بهره‌مند خواهند شد. با این حال، این افراد نیز با معایبی مانند کمردرد و خروپف روبرو هستند. بهترین نوع تشک برای آنها تشک‌هایی با سطح متوسط رو به سفت است. این استحکام باعث می‌شود در هر یک از حالت‌های خوابیدن احساس راحتی نسبی داشته باشند.

خوابیدن به روی شکم

خوابیدن روی شکم غیر معمول‌ترین حالت خوابیدن است. اکثر افراد آن را راحت نمی‌دانند. به دلیل فشار شدید بر ستون فقرات، خوابیدن روی شکم ممکن است منجر به کشیدگی گردن و کمردرد شود. قرار دادن یک بالش نازک در زیر لگن ممکن است مقداری فشار را کاهش دهد. بهترین تشک برای این افراد، یک تشک نسبتا سفت است که از فرورفتن در تشک جلوگیری می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا در سطحی بالاتر استراحت کند.

در نظر داشتن وزن بدن برای خرید تشک مناسب دیسک کمر

وزن به سه دسته سبک، متوسط ​​و سنگین تقسیم می‌شوند. هر گروه، برای استراحت بدون درد به سطح خاصی از راحتی تشک نیازمندند. به عنوان مثال، یک سنگین وزن نمی‌تواند خواب راحتی روی تشک‌های نرم داشته باشد.

سبک وزن‌ها

افرادی با وزن کمتر از 60 کیلوگرم در این دسته قرار دارند. مناسب‌ترین تشک برای آنها تشک‌های نرم است که باعث کاهش فشار می‌شود. یک تشک سفت ​​ممکن است احساس راحتی نداشته باشد و بین بدن و سطح تشک فاصله ایجاد کند.

افراد با وزن متوسط

افرادی با وزن بین 60 تا 104 کیلوگرم در این دسته قرار دارند. آنها برای راحتی به تشکی با درصد نرمی متوسط متوسط (نه بسیار نرم و نه سفت) ​​نیاز دارند. یک تشک نرم می‌تواند باعث فرو رفتن بیش از حد بدن شود. یک تخت سفت‌تر از حد متوسط نیز ​​ممکن است فشار بیشتری در شانه‌ها و لگن ایجاد کند.

افراد با وزن سنگین

افراد بالاتر از 104 کیلوگرم. یک تشک سفت و محکم برای راحتی و پشتیبانی، مناسب‌ترین تشک برای این افراد است. از افتادگی بدن جلوگیری می‌کند و هنگام خواب بدن شما را حمایت می‌کند. تخت‌های نرمتر از حد متوسط ​​ممکن است فاقد این حمایت باشند و درد کمر را تشدید کنند.

انواع تشک مناسب کمر درد

انواع تشک مناسب کمر درد

هر نوع تشک حس متفاوتی دارد. برای افرادی که دیسک کمر دارند، مموری فوم و لاتکس بهترین گزینه‌ها هستند. تنظیم بدن، نقاط حساس به فشار را آزاد می‌کند و از ستون فقرات به طور مداوم حمایت می‌کنند.

تشک مموری فوم

مموری فوم با گرما و فشار بدن نرم می‌شوند و حالت بدن شما را می‌گیرند. شکل گرفتن تشک مطابق با حالت بدن به ویژه در نواحی افزایش فشار، مانند شانه‌ها و باسن مفید است. در تشک مموری فوم، حرکات منتقل نمی‌شوند به عبارت دیگر حرکت در یک قسمت تشک به سمت دیگر آن منتقل نمی‌شود.  

مموری فوم با استفاده از ساختار متراکم خود، گرما را حفظ کرده و جریان هوا را محدود می‌کند. مواد خنک کننده، مانند روغن‌های گیاهی، ژل و تزریق گرافیت یا مس، درجه حرارت را در تشک‌های مموری فوم تنظیم می‌کنند. همچنین ممکن است التهاب ناشی از درد عضلات را نیز کاهش دهد.

روغن‌های گیاهی

تولیدکنندگان تا حدی روغن‌های گیاهی را جایگزین نفت کرده و این کار سبب شده تا در تشک‌های مموری فوم هوا به خوبی جریان پیدا کند. همچنین در مموری فوم گیاهی، بوی شیمیایی کمتری احساس می‌شود.

ژل‌های خنک کننده

در برخی مدل‌های تشک مموری فوم از ژل خنک کننده استفاده می‌شود. ژل‌ها می‌توانند گرما را جذب کرده و دمای تشک را تنظیم کنند.

تزریق گرافیت یا مس

گرافیت و مس رسانای گرمای طبیعی هستند و گرما را از بدن دور می‌کنند. به علاوه مس خاصیت ضد میکروبی داشته و از ورود باکتری‌ها به تختخواب جلوگیری می‌کند.

تشک لتکس

لتکس ویژگی‌های مشابهی با مموری فوم دارد، همچون حالت گرفتن تشک مطابق با حالت بدن. لتکس از مموری فوم خنک‌تر است. علاوه بر این، لتکس به نسبت مموری فوم سفت‌تر بوده و واکنش بیشتری نسبت به ضربه دارد. با این ویژگی‌ها تشک لتکس پشتیبانی بهتری از بدن داشته و کمک می‌کند تا در تشک فرو نروید.

تشک‌های لتکس به دو صورت مصنوعی و طبیعی تولید می‌شوند. لتکس مصنوعی از طریق یک فرآیند شیمیایی ساخته شده، دوام کمتری داشته و بوی شیمیایی بیشتری نیز دارد. در مقابل، لتکس طبیعی از شیره درخت کائوچو ایجاد شده و دوام و طول عمر بیشتری دارد. اما در مقایسه با سایر مدل‌ها و به علت طبیعی بودن الیاف لتکس، طبیعتا این تشک‌ها قیمت بالاتری دارند.

تشک هیبرید (ترکیبی)

تشک‌های هیبرید یا ترکیبی مزایای تشک‌های فوم و فنری را توامان دارند. مموری فوم یا لتکس به کار رفته در تشک هیبریدی، باعث کاهش فشار به بدن می‌شوند. از سویی دیگر فنرهای استفاده شده در این تشک‌ها، اثر خنک کنندگی و انعطاف‌پذیری بیشتری در آنها به وجود می‌آورد.

تشک‌های هیبرید قسمت‌های مختلف بدن را پر می‌کنند و باعث ایجاد پشتیبانی بیشتر در نواحی کمر می‌شوند. این تشک‌ها سنگین، گران قیمت و شامل لایه‌های بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها هستند در نتیجه ضخامت بیشتری نیز دارند.

تشک فنری

تشک‌های فنری رایج‌ترین نوع تشک هستند که در اکثر خانه‌ها، خوابگاه‌ها و هتل‌ها از آنها استفاده می‌شود. قیمت تشک فنری در مقایسه با سایر مدل‌های جدید تشک، پایین‌تر بوده اما این تشک‌ها، پشتیبانی مناسبی از بدن نداشته و حالت ارتجاعی کمتری دارند به همین دلیل برای افراد دچار دیسک کمر هستند اصلا توصیه نمی‌شوند. لایه و پوشش نرمی که در این تشک‌ها به کار رفته تنها جهت راحتی بیشتر است و برای کاهش فشار نقاط مختلف بدن مناسب نیستند.

سایر متعلقات خواب

بالش استاندارد

برای راحتی بیشتر در خواب باید به سایر متعلقات و کیفیت آنها توجه داشت. بالش مناسب و استاندارد از گردن و مهره‌های گردنی به خوبی محافظت می‌کند و درد این ناحیه را تسکین می‌دهد. و یا یک تخت با قابلیت تنظیم ارتفاع می‌تواند در تسکین و کاهش فشار به بدن تاثیر گذار باشد. حتی انتخاب و استفاده از ملحفه‌های با کیفیت، در کیفیت خواب نیز موثرند.

بالش

یک بالش استاندارد با الیاف با کیفیت، برای افرادی که دچار دیسک ناحیه گردنی هستند توصیه می‌شود. این بالش‌ها سر و گردن را در وضعیت مناسب قرار داده و ارتفاع مناسبی دارند در نتیجه درد را کاهش و خواب بهتر را میسر خواهند کرد.

افرادی که به پشت می‌خوابند.

بهترین بالش برای این افراد ارتفاعی کم تا متوسط، بین ۷ تا ۱۲ سانتی‌متر دارد. این ارتفاع بدون فشار به عضلات، از سر و گردن حمایت می‌کند.

افرادی که به پهلو می‌خوابند.

ارتفاع مناسب بالش برای این افراد، متوسط رو به بالا، حدود ۱۲ سانتی‌متر یا بیشتر است. این افراد هنگام خوابیدن بین گردن و سطح تختخواب فاصله بیشتری دارند. برخی از این افراد ممکن است با بالش بدن یا بالش بارداری احساس راحتی بیشتری داشته باشند. بالش بدن از سر و گردن پشتیبانی می‌کند و هنگام قرار گرفتن بین زانوها فشار در لگن را کاهش می‌دهد.

افرادی که با حالت‌های مختلف می‌خوابند.

بهترین بالش برای این اشخاص دارای یک ارتفاع متوسط است که از ۱۲ سانتی‌متر بیشتر نیست. این ارتفاع متوسط، برای هر موقعیت خوابی مناسب می‌باشد.

افرادی که روی شکم می‌خوابند.

این افراد کمترین فاصله را با تشک دارند و بیشترین راحتی را در بالش‌های کم ارتفاع (۷ سانتی‌متر یا کمتر) پیدا می‌کنند. بالش نازک از خم شدن ستون فقرات جلوگیری می‌کند. برخی ازاین افراد نیز بدون بالش خواب راحت‌تری دارند.

تختخواب قابل تنظیم

تخت قابل تنظیم گزینه‌ای لوکس به حساب می‌آید. تنظیم این تختخواب‌ها متناسب با شرایط بدن می‌تواند در بهبود گردش خون موثر واقع شوند. این تخت‌ها ممکن است ویژگی‌های خاص دیگری چون ماساژ بدن و پورت USB نیز داشته باشند. با وجود این قابلیت‌ها دور از باور نیست که این تخت‌ها قیمت بالایی داشته باشند اما تخت‌های قابل تنظیم برای افرادی که توانایی خرید آنها را دارند و از مشکلات شدید ستون فقرات نیز رنج می‌برند توصیه می‌شود. اما پیش از خرید لازم است تا با پزشک خود در خصوص این نوع تخت‌ها مشورت کنند تا مطمئن شوند تخت‌های قابل تنظیم برای آنها کاملا مناسب است.

خرید بهترین تشک مناسب دیسک کمر

خوابیدن به روی شکم

خرید بهترین تشک مناسب دیسک کمر، از ستون فقرات پشتیبانی خوبی می‌کند و نقاط فشار را کاهش می‌دهد. یک تشک مناسب، درد را کاهش می‌دهد و خواب را بهبود می‌بخشد. بدون تشک خوب، درد ممکن است افزایش یابد و منجر به بدتر شدن علائم شود. برای راحتی بیشتر و کاهش دردهای ستون فقرات، یک تشک مموری فوم و یا تشک لتکس انتخاب کنید. هر دوی این تشک‌ها در کاهش فشار عالی عمل کرده و از نواحی مختلف کمر حمایت مناسبی می‌کنند.

برخی پرسش‌های پرتکرار در رابطه با دیسک کمر

  • انعطاف‌پذیری تشک مناسب دیسک کمر یا کمر درد چقدر است؟

    تشک مناسب دیسک کمر باید سفتی متوسط یا متوسط رو به بالا داشته باشد. تشک‌های نرم و یا خیلی سفت، باعث تشدید درد خواهند شد.

  • آیا تشک مموری فوم برای دیسک کمر مناسب است؟

    تشک مموری فوم و تشک لتکس بهترین تشک‌های برای دیسک کمر هستند. این تشک‌ها به دلیل تطبیق‌پذیری با حالت بدن، فشار را کاهش و درد را تسکین می‌دهند.

  • آیا تشک نامناسب باعث دیسک کمر می‌شود؟

    لزوما خوابیدن بر روی تشک نامناسب باعث ایجاد دیسک کمر نمی‌شود اما اگر دچار این عارضه هستید، خوابیدن بر روی تشک نامناسب درد را تشدید و روند بهبود را متوقف خواهد کرد.

  • بهترین حالت خوابیدن برای افرادی که دیسک کمر دارند، کدام است؟

    خوابیدن به پهلو و جمع کردن پاها بهترین حالت خوابیدن برای این افراد است. خوابیدن به حالت جنینی باعث کاهش فشار بر ستون فقرات و در نتیجه خوابی عمیق می‌شود.

  • متخصصان کایروپراکتیک چه تشکی را برای کمر درد توصیه می‌کنند؟

    این متخصصان تشک‌ها را به صورت موردی توصیه می‌کنند، بنابراین آنچه که برای یک بیمار توصیه می‌شود ممکن است با آنچه که برای بیمار دیگر توصیه شده متفاوت باشد. اما به طور کلی، متخصصان برای کسانی که کمردرد و دیسک کمر دارند، تشک‌هایی با سفتی متوسط را توصیه می‌کنند.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه