نحوه پاک کردن لکه خون از ملحفه

پاک کردن لکه خون از روی ملحفه، یکی از دشوارترین کارهاست اما با خواندن این روش‌ها این کار آسان می‌شود.

این اتفاق می‌افتد! چه نیمه‌شبی با بینیِ خونین بیدار شده باشید، چه کودکانتان با زانو‌یِ زخمی‌‌ روی تشک پریده باشند و… ممکن است ملحفه‌‌ها‌ با خون لکه‌دار شوند. بنابراین، چطور لکه خون را از روی ملحفه پاک کنیم؟

پاک کردن لکه خون از ملحفه کار چندان راحتی نیست، با وجود این، امکان‌پذیر است. چاره کار، پیش‌اندیشی و سرعت‌عمل است؛ وقتی خون خشک شود، ردی دائم از آن به‌جا می‌ماند. راهنمایِ ما در زیر به شما می‌گوید دقیقاً چطور می‌توانید خونِ تازه و خشک را، از بالش‌ و ملحفه، تمیز کنید.

6 راه برای پاک کردن لکه خون از ملحفه

بهترین راه برای پاک کردن خون از ملحفه، عمل کردن بدون‌ معطلی است. قطعاً نمی‌خواهید خون برای مدت زیادی روی ملحفه‌تان بماند، چون خشک می‌شود و به ملحفه می‌چسبد. در ادامه، نکاتِ دقیق و امتحان‌شده‌ای برای زودنِ لکه‌‌هایِ خون، معرفی شده است. این نکات را همچنین برای پاک‌کردنِ لکه‌های خون از روبالشی‌ها، لحاف‌ها، کاور‌ها و انواع دیگر تخت‌پوش‌ نیز می‌توان استفاده کرد.   

1- از آب سرد استفاده کنید.

همیشه از آب سرد برای پاک کردن لکه خون از ملحفه استفاده کنید. آب گرم می‌تواند لکه را گسترش دهد و کار را برای از‌بین‌بردنِ آن سخت‌تر کند. همان لحظه‌ای که لکه‌شدن را تشخیص دادید، ملحفه‌ها را خارج کرده و نقطه‌ی لکه‌شده را زیر جریانِ آب سرد قرار دهید. این کار به خارج‌شدنِ لکه‌هایِ خون کمک می‌کند.

2- لکه را با پارچه مرطوب به‌آرامی تمیز کنید.

از آب سرد استفاده کنید و با پارچه‌‌ای مرطوب ناحیه لکه‌شده را به‌آرامی تمیز کنید، اما هرگز با فشار نمالید؛ مالیدنِ شدید باعثِ پهن‌شدن و نفوذ بیشتر لکه می‌شود. از این رو، با پارچه‌ا‌ی ‌نم‌دار سطح لکه را آرام‌آرام دست بکشید و خونِ اضافه‌ای که هنوز جذبِ نشده است را تمیز کنید.

3- در آب سرد بخیسانید.

هنگامی که با پارچه نم‌دار سطح لکه‌شده را تمیز کردید، آن را درون آب سرد قرار دهید. برای این کار می‌توانید از تشت یا وان حمام استفاده کنید. بگذارید ملحفه‌ به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

4- از لکه‌بر استفاده کنید.

پس از آن‌که ملحفه‌ خیس داده شد، وقت آن است که از لکه‌برها استفاده کنید. چندین گزینه خانگی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، با این حال، ما استفاده از هیدروژن پراکسید و آب را توصیه می‌کنیم. این روش به‌ویژه برای ملحفه‌های سفید یا رنگِ روشن مناسب است. اگر ملحفه‌هایِ شما تیره‌‌رنگ است، ابتدا هیدروژن پراکسید را بر روی قسمتِ کوچکی از آن امتحان کنید تا مطمئن شوید باعث رنگ‌پریدگی نمی‌شود.

برای پاک‌کردن خون از ملحفه، یک لگن بزرگ بیاورید و ناحیه لکه‌شده را درون آن قرار دهید. سپس، مقدار کمی هیدروژن پراکسید بر روی لکه ریخته (توصیه ما یک‌دومِ استکان است) و آب سرد اضافه کنید. بگذارید ملحفه‌تان در همین حالت به‌مدت ۲۴ ساعت خیس بخورد. اگر لکه ناپدید نشد، همین فرآیند را دوباره تکرار کنید.

5- شستشو با ماشین لباس‌شویی

وقتی که ملحفه‌تان 24 ساعت در محلول خیسانده شد، می‌توانید آن را با یکی از چرخه‌هایِ معمولِ لباس‌شویی، شست‌و‌شو دهید. یادتان باشد و حتماً از آب سرد و پاک‌کننده‌ی‌ ملایم استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون از ملحفه

6- ملحفه را در هوای آزاد خشک کنید.

برای خشک‌‌کردنِ ملحفه از خشک‌کُن استفاده نکنید؛ حرارتِ خشک‌کن‌ها می‌تواند لکه را بیشتر چسبنده کند. بهترین روش این است که بگذارید ملحفه‌تان در هوای آزاد خشک شود. بدین منظور، ملحفه را در زیر نور خورشید قرار دهید، یا برای خشک‌‌کردنِ سریع‌تر، از فن استفاده کنید.

اگر رد خون همچنان برجا مانده بود، فرآیند بالا را دوباره تکرار کنید یا از سایر راه‌حل‌هایِ لکه‌بری استفاده نمایید.

3 روش برای پاک کردن لکه خون خشک از ملحفه

از‌بین‌بردنِ لکه خونِ خشک کمی دشوارتر است، چون لکه دیگر در بافتِ ملحفه چسبیده است. از این رو، در این‌جا روشِ پاک‌سازیِ ما شامل سه مرحله‌ی زیر خواهد بود:

۱. ملحفه را تمام شب در آب سرد بخیسانید. با این کار از چسبندگیِ خونِ خشک کاسته می‌شود.

۲. بر روی بخشِ لکه‌شده هیدروژن پراکسید بریزید. سپس، با یک قلم‌مویِ نرم و با ضرباتی آرام، محلول را به درونِ بخشِ لکه‌شده بفرستید. پس از ۱۰ دقیقه، با پارچه‌ای خیس و مرطوب به آرامی سطح لکه را تمیز کنید.

۳. ملحفه را در یکی از چرخه‌هایِ معمولِ ماشینِ ‌لباس‌شویی شست‌وشو دهید و از آب سرد و پاک‌کننده‌ی ملایم استفاده کنید. سپس بگذارید ملحفه‌ در هوای آزاد خشک شود.

اگر لکه خون پس از انجام این مراحل از بین نرفت، نگران نباشید. دوباره این مراحل را تکرار کنید و این بار یکی از لکه‌برهایِ زیر را امتحان کنید. اگر ملحفه‌هایتان سفید است، محلول‌هایِ سفید‌کننده‌ نیز برای زدودنِ خون خشک بسیار مناسب‌اند؛ فقط یادتان باشد و سفید‌کننده را پیش از استفاده رقیق نمایید.

۱۵ مورد از بهترین لکه‌برهای خون‌

در خانه محلول‌های مختلفی وجود دارد که به پاک‌کردن خون از ملحفه و رختخواب کمک می‌کند.

آب لیمو: اگر در خانه به هیدروژن پراکسید دسترسی ندارید، از آب‌لیمو استفاده کنید. پس از آن‌که ملحفه‌هایتان را در آب سرد خیس دادید، بر روی بخشِ لکه‌‌شده آب‌لیمو بریزید و به‌آرامی بمالید. سپس، در زیر آب سرد شست‌و‌شو دهید و این کار را تا زمانی که به نتیجه‌ی دلخواه برسید تکرار نمایید.

پودر نرم‌کننده گوشت (تندرایز): شاید عجیب به‌نظر برسد اما پودر نرم‌کننده گوشتِ بدونِ نمک، راه‌حل بسیار خوبی برای از‌بین‌بردنِ لکه‌های خون است. کافی است کمی از پودر تندرایز را بر روی لکه ریخته و به آن آب اضافه نمایید. سپس آن را ترکیب کنید تا به حالت خمیری برسد. پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

سرکه سفید: برای استفاده از این روش، سرکه سفید را مستقیماً بر روی لکه بریزید و بگذارید به‌مدت نیم ساعت خیس بخورد. آنگاه با آب سرد شست‌و‌شو دهید.

آسپرین: آسپرین فقط برای تسکین درد فوق‌العاده نیست، بلکه برای لکه‌ها نیز بسیار کارآمد است. یک تا سه قاشقِ غذاخوری آسپرینِ له‌شده و بدون روکش را بر روی لکه بپاشید و یک‌سوم استکان آب به آن اضافه کنید تا به حالتِ خمیری برسد، سپس با مسواکی قدیمی ناحیه خونی‌شده را آرام بسابید. وقتی که خمیر با جریان هوا خشک شد، باقیمانده‌هایِ آن را جدا کنید و در زیر آب سرد شست‌و‌شو دهید.

آب نمک: اگر شما خوابیدن در ملحفه‌های حریر را ترجیح می‌دهید، آب نمک بهترین روش برای زدودنِ لکه‌ها از پارچه‌های نرم‌ و لطیف است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که یک استکان آب سرد را با یک قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کنید. از یک حوله برای خیس‌کردنِ لکه استفاده کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بر روی آن بماند. آنگاه با آب سرد شست‌و‌شو دهید.

جوش شیرین و آب لیمو: به احتمال زیاد این دو مورد را در کابینت آشپزخانه خود دارید. برای این‌که این محلول به دست‌ آید، دو قسمت آب لیمو را با یک قسمت جوش شیرین ترکیب کنید. سپس لکه خون را به آرامی مالش دهید. بگذارید این محلول به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی لکه بماند و آنگاه بشویید.

جوش شیرین و نشاسته ذرت: شبیه به محلولِ بالا، یک قاشق ‌غذا‌خوری نشاسته ذرت و جوش شیرین را با آب سرد مخلوط کنید. ماده‌ی خمیریِ حاصل را به ناحیه لکه‌شده بزنید و به‌آرامی بمالید. آنگاه ملحفه را در آفتاب بگذارید تا خشک شود. وقتی که محلول خشک شد، باقیمانده‌هایِ اضافیِ آن را تمیز کنید و اگر لکه هم‌چنان برجا بود، مراحل را دوباره انجام دهید.

نمک و صابون ظرف‌شویی: برای انجام این روش ابتدا لکه را با آب سرد خیس کنید. یک قاشق غذاخوری صابون ظرف‌شویی را (از هر نوعی که باشد) با دو قاشق غذاخوری نمک ترکیب کنید. آنگاه ملحفه‌ی لکه‌شده را به‌ مدت ۳۰ دقیقه در این مخلوط بخیسانید و سپس با آب سرد بشویید.

آمونیاک: آمونیاک برای زدودنِ بسیاری از لکه‌ها، از جمله ادرار و عرق، بسیار کارآمد است. وقتی که می‌خواهید لکه‌های خون را تمیز کنید، آمونیاک را با آب مخلوط کنید و بر روی قسمتِ لکه خون به‌آرامی مالش دهید و سپس با آب بشویید.

قلم لکه‌بر: قلم‌هایِ لکه‌بر از روش‌های بسیار خوب برای زدودنِ هر گونه لکه است. معمولاً شما می‌توانید این قلم‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین تهیه نمایید. پس از آن‌که ملحفه‌تان را با آب سرد خیس دادید، فقط کافی است قلم را بر روی سطحِ لکه تکان دهید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و آنگاه ملحفه را به حالتِ معمول بشویید.

نوشابه کوکاکولا: ممکن است عجیب باشد اما کوکاکولا می‌تواند خون را از ملحفه‌هایِ لکه‌شده پاک کند. برای این کار بخشِ لکه ملحفه را در نوشابه بگذارید و صبر کنید چند ساعت در آن بماند. مواد شیمیاییِ موجود در نوشابه‌های گازدار به کنده‌شدنِ اثر لکه کمک کرده و در نتیجه پس از شست‌و‌شو، لکه‌ها آسان‌تر زدوده می‌شوند.

سفید‌کننده: اگر ملحفه‌های شما سفید است، محلول سفید‌کننده راه‌حلِ فوق‌العاده‌ای برای از‌بین‌بردنِ لکه‌هاست. چهار قاشق غذاخوری سفید‌کننده را با یک‌چهارمِ فنجان آب رقیق کنید؛ سپس آن را به پارچه لکه‌شده بزنید و بگذارید برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه خیس بخورد.

آب گازدار: در این روش به‌سادگی آب گازدار را بر روی بخشِ کثیف‌شده‌‌ می‌ریزید تا حباب‌های گاز در آن بجوشد. سپس با دستمالی مکنده آن را خشک می‌کنید تا زمانی که لک ناپدید شود.

اُکسی کلین یا شوینده اکسیژنی: پس از خیساندنِ اولیه‌ی‌ ملحفه‌ در آب سرد، اکسی‌کلین را با آب سرد مخلوط کنید (برای تعیینِ میزانِ مخلوط کردن از دستورالعمل‌های روی برچسب استفاده کنید). سپس ملحفه را در محلول بیاندازید و بگذارید تا شش ساعت خیس بخورد.

محلول لنز تماسی: اگر محلولِ تمیز‌کننده‌ی لنز دم‌دست دارید، آن را بر روی لکه اسپری کنید و بگذارید چند ساعت بماند. این کار را تا زمانِ کم‌رنگ‌شدنِ لکه ادامه دهید و سپس ملحفه‌ را درونِ ماشین رخت‌شویی بگذارید.

هر کدام از روش‌هایِ بالا را تا زمانی که لکه کاملاً حل شود تکرار کنید. با مشاهده‌ی کم‌رنگ شدنِ لکه، ملحفه‌ها را درونِ ماشین لباس‌شویی بیاندازید تا آخرین مرحله‌ی پاکسازی صورت بگیرد. یادتان باشد و حتماً از آب سرد، پاک‌کننده‌ی ملایم و چرخه‌ی معمولِ دستگاه شست‌و‌شویِ خود استفاده کنید. 

هیچ حسی بهتر از آرمیدن در رختخوابی با ملحفه‌های تمیز نیست. حالا که می‌دانید چطور خون را از ملحفه‌هایتان تمیز کنید، می‌توانید خون را تقریباً از هر چیزی بزدایید! فقط کافی است از راهنمای ما استفاده کنید و لکه‌برهایِ مختلف را امتحان نمایید تا ببینید کدام یک بیشتر به کار شما می‌آید.  

۱ دیدگاه
  1. ممنون از نظر عالیتون من وسایلی زیادی در دسترس نداشتم ولی به سادگی با اب و دستمال نم دار پاک کردم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه