بهترین تشک برای کسانی که به پهلو می‌خوابند…

برای خوابیدن به پهلو و احساس راحتی در این وضعیت باید تشک مناسب را شناخته و تهیه کنید.

جالب است بدانید بطور تقریبی سه چهارم مردم به پهلو می‌خوابند. به پهلو خوابیدن روش استاندارد و سالمی برای خوابیدن است اما باید بدانید این فرم خوابیدن نیز ممکن است مشکلاتی در بر داشته باشد.

آیا تابحال با کمر درد از خواب بیدار شده‌اید؟
آیا برایتان پیش آمده با گردنی خشک و عضلاتی گرفته از خواب بیدار شوید؟

ممکن است این مشکلات ناشی از خوابیدن به پهلو باشد!

با این وجود اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، در صورت انتخاب و خرید تشک استاندارد و سالم، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عضلات و ستون فقرات شما تحت حمایت است. در این مطلب ما قصد داریم به کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند کمک کنیم تا تشک مناسب خود را انتخاب کنند.

مشکلات خوابیدن به پهلو

مشکلات خوابیدن به پهلو

قبل از پرداختن به جزییات این موضوع، بهتر است به بررسی چالش‌هایی که برای افرادی که فرم خوابیدن به پهلو را انتخاب کرده‌اند، بپردازیم.

در حالت ایده آل خوابیدن، بدن شما باید طوری قرار بگیرد که ستون فقرات در حالت طبیعی خود باشد. این موضوع از ایجاد عدم تعادل عضلانی در زمان خواب جلوگیری می‌کند. اگر ستون فقرات در حالت طبیعی و استاندارد نباشد، ممکن است عضلات شما تحت فشار قرار گیرد و دچار کمر درد شوید.
ممکن است فکر کنید به پشت خوابیدن فرم بهتری برای حفظ سلامت ستون فقرات شماست. اما دقت داشته باشید این فرم خوابیدن نیز مشکلات فراوانی به همراه دارد.

ناهنجاری‌های ناشی از خوابیدن نادرست

درد شانه

اگر تشک شما مناسب نباشد ممکن است شانه شما تحت فشار قرار گیرد. خوابیدن روی یک تشک خیلی نرم، ممکن است باعث فرو رفتن بیش از حد شانه و در نتیجه فشار آمدن به آن شود. همچنین انقباض بین ستون فقرات و گردن می‌تواند منجر به درد شانه شود.

خواب رفتن دست و پا

اگر بدن شما تحت فشار قرار گیرد، گردش خون در آن ناحیه کم خواهد شد و فشردگی عضلات ممکن است سبب شود بازو و دست شما بی حس شود یا اصطلاحا به خواب برود و باعث ناراحتی شما در طول خواب شود.

درد گردن

دلیل اصلی این رویداد فشار آمدن به اعصاب است. شما برای مدت طولانی در حالتی ثابت می‌خوابید، مثلا دستتان زیر سرتان است. تشک شما سطح مناسبی ندارد، در نتیجه به اعصاب آن ناحیه فشار وارد می‌شود و شما آن حالت گز گز یا خواب رفتگی را تجربه می‌کنید. تکرار این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر روی شبکه عصبی بدن شما بگذارد.

درد گردن

در حالت ایده آل خوابیدن، گردن شما باید درست در راستای ستون فقرات قرار بگیرد. اما اگر تشک یا بالش شما مناسب نباشد، ممکن است گردن شما بالاتر یا پایین‌تر از حالت طبیعی و استاندارد قرار گیرد و در نتیجه شما دچار درد گردن خواهید شد.

درد لگن

زمانی که شما به پهلو می‌خوابید، پای شما به سمت پایین حالت شیب پیدا می‌کند چون فرم بدن شما صاف نیست. خوابیدن در این حالت مخصوصا بر روی یک تشک خشک یا بسیار نرم، می‌تواند باعث فشار آمدن به پای زیرین شود و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در لگن شما می‌شود.

شاید برای شما پیش آمده است که در طول روز در ناحیه لگن خود احساس درد و ناراحتی کرده‌اید. این مسئله می‌تواند ناشی از حالت خوابیدن به پهلو باشد.

درد پشت

بدن همه انسانها در قسمت کمر دارای یک انحناست که اصطلاحا گودی کمر نامیده می‌شود. در صورت خوابیدن روی یک تشک غیر استاندارد، آن هم در حالت پهلو حتما به این ناحیه از بدن شما فشار خواهد آمد. این فشارها  قطعا منجر به درد پشت و کمر خواهند شد.

مشکلات گوارشی

اگر در زمان خوابیدن اندام‌های گوارشی شما در حالت مناسبی نباشند و تحت فشار قرار بگیرند شما حتما سوزش و ناراحتی معده را تجربه خواهید نمود. سعی کنید در طول خواب حالت خود را تغییر دهید و حتما روی تشک استاندارد بخوابید.

اگر عادت دارید فقط به پهلو بخوابید و تشک نامناسبی هم دارید آگاهی از این مشکلات برای شما حتما بسیار نگران کننده است.

برای جلوگیری از این دردها در زمان خواب چه باید کرد؟

استراحت کافی و مناسب می‌تواند تاثیرات مثبتی روی سلامت، روحیه، سطح انرژی، بازده کاری و… افراد داشته باشد. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. تنها ‌کاری که لازم است انجام دهید، انتخاب و خرید یک تشک استاندارد است. تشکی که به خوبی از بدن شما حمایت کند.

تشک مناسب

تشکی انتخاب کنید که از ورود هرگونه فشار به بدن شما در طول خواب جلوگیری کند.

یافتن یک تشک مناسب ممکن است کمی زمانبر یا سخت به نظر برسد اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

دقت کنید یک تشک خیلی سفت ممکن است باعث فشردگی عضلانی و فشار به اندام‌ها و ستون فقرات شما شود. از طرفی تشک‌های خیلی نرم و غیر استاندارد نیز باعث فرو رفتن بیش از حد مجاز شانه و باسن می‌شوند.

چگونه می‌توانید تشک مناسب خود را پیدا کنید؟

از بین تشک‌های زیر حتما می‌توانید بهترین گزینه برای خود را بجویید.

  • تشک‌های مموری فوم (فوم حافظه دار)
  • تشک‌های هایبریدی یا ترکیبی
  • تشک‌های فوم لتکس

فوم حافظه (مموری فوم) چگونه کار می‌کند؟

مموری فوم

نوع پشتیبانی که فوم حافظه از بدن انجام می‌دهد، قطعا بستگی به مشخصات و وضعیت بدن فرد دارد. انتخاب نوع تشک مموری و میزان انعطاف فوم نیز قاعدتا به همین شکل است.

برای مثال فردی که لگن پهنی دارد ممکن است تشک نرمی بخواهد تا زمان دراز کشیدن لگن به خوبی و به اندازه وزن فرو رود و در حالت مناسبی قرار گیرد تا به ستون فقرات فشاری وارد نشود. از طرفی ممکن است بدن فرد دیگری روی تشکی با سطح سفت‌تر راحت‌تر باشد.

از آنجایی که فوم حافظه به خوبی نسبت به فرم و وزن بدن، شکل می‌گیرد، قطعا حمایت مناسبی از اندام‌های بدن دارد. استراحت بر روی یک تشک مموری فوم می‌تواند سلامت اندام‌ها، ستون فقرات و بطور کلی خواب شما را تضمین کند.

مموری فوم اگر دارای تراکم بالا باشد، انعطاف متوسط تا نرم دارد و این مسئله باعث می‌شود به خوبی فرم اندام‌های بدن را بگیرد بطوریکه در زمان استراحت و خواب هیچ یک از اعضای بدن شما تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

فوم حافظه دار یا مموری فوم انواع مختلفی دارد:

  1. مموری فوم سنتی
  2. مموری فوم سلول باز
  3. مموری فوم همراه ژل خنک کننده

ابتدا لازم است بدانید هر سه مدل بالا به صورت دقیق فرم بدن را به خود گرفته و از اندام‌های بدن حمایت می‌کنند. مموری فوم ژل دار علاوه بر این عملکرد به دلیل داشتن لایه‌های ژل خنک کننده، به شما کمک می‌کند در طول خواب عرق نکنید و تشک خنکی داشته باشید.

این مدل فوم مخصوص افرادیست که در خواب تعریق بالایی دارند و از این جهت خواب راحتی ندارند.

در کل به شما اطمینان می‌دهیم هر نوع تشک مموری فومی که انتخاب کنید قطعا از تمامی اندام‌ها از جمله سر و شانه، کتف و کمر، گودی کمر، ستون فقرات و پاها به خوبی حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها مموری فوم از انتقال حرکت و ضربه بر روی تشک جلوگیری می‌کند، بطوریکه شما از غلت زدن کسی که در سمت دیگر تشک خوابیده بیدار نخواهید شد. این خاصیت باعث می‌شود در صورت داشتن اختلاف وزن نیز دچار ناراحتی و تکان خوردن یا پایین رفتن بیش از حد قسمتی از تشک نشوید.

تشک‌های هایبریدی یا ترکیبی

تشک‌های هایبریدی یا ترکیبی:

تشک‌های ترکیبی به علت دارا بودن سیستم فنربندی بسیار مقاوم و قرص هستند. این تشک‌ها انعطاف کمتری نسبت به تشک‌های تمام فوم دارند. این تشک‌ها برای افرادی که به دنبال تشک‌های سفت‌تر و محکم‌تر هستند، انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

تشک‌های ترکیبی دارای مزایایی به شرح زیر هستند:

  • این تشک‌ها عموما خنک‌تر از تشک‌های معمولی یا مموری فوم سنتی هستند.
  • تشک‌های ترکیبی پشتیبانی بسیار خوبی از بدن دارند.
  • اگر عادت دارید در خواب غلت بزنید این تشک‌ها برای شما مناسب‌تر هستند چرا که به خوبی و در حالت خوابی از بدن پشتیبانی می‌کنند.
  • اگر دارای اختلاف وزن بالا با شریک خوابتان هستید این تشک‌ها بهتر نسبت به وزن هر دو نفر عکس العمل نشان می‌دهند زیرا از سیستم فنربندی منفصل بهره مند هستند.

بطور خلاصه اگر قبلا از تشک‌های مموری فوم استفاده کرده‌اید و جوابگوی نیاز شما نبوده‌اند،حتما یک تشک ترکیبی خریداری کنید.

کالای خواب:

باید بدانید تشک بخشی از وسایل راحتی خواب شماست. فراموش نکنید برای داشتن خوابی راحت و آرام، داشتن بالش مناسب، تخت خواب استاندارد، ملحفه و پتوی خوب نیز لازم است.

مراقبت از گردن:

چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد، گردن ما در زمان خواب حالت استانداردی دارد و تحت حمایت است؟

با خرید یک بالش استاندارد و مناسب می‌توانید مطمئن باشید گردن شما در طول خواب هیچگونه آسیبی نخواهد دید.

بالش مموری فوم

بالش مموری فوم:

عمده بالش‌های استاندارد بازار از مموری فوم تولید می‌شوند. چرا که در زمان خواب دقیقا فرم سر و گردن را به خود گرفته و از گردن شما به خوبی حمایت می‌‌کند. استفاده از بالش مموری فوم همچنین کمک می‌کند ستون فقرات شما نیز تحت فشار نباشد و گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرند.

سعی کنید ملحفه یا روکش بالشتان را مرتب بشویید تا علاوه بر بهره‌مندی از یک خواب سالم،جای خواب شما نیز بهداشتی و تمیز باشد.

علاوه بر تشک و بالش سر، ممکن است شما جزو افرادی باشید که از ساییده شدن زانوها در هنگام خواب رنج می‌برید.

نگران نباشید. می‌توانید یک بالش کوچک مخصوص بین زانو و یا حتی زیر ساق پا از جنس مموری فوم تهیه کنید.

اگر به سلامت خواب خود اهمیت می‌دهید حتی الامکان از ملحفه و روتختی ضد حساسیت و الیاف طبیعی استفاده کنید و آنها را مرتبا بشویید. همچنین بهداشت تشک خود را رعایت کنید و نگذارید آلوده و کثیف شود.

انتخاب پتوی مناسب نیز می‌تواند تاثیر زیادی در راحتی خواب شما داشته باشد. از پتوهای سنگین استفاده نکنید زیرا امکان حرکت در زیر آنها سخت خواهد بود. سعی کنید پتویی با جنس یا الیاف مناسب خریداری کنید. پتوهای چهار فصل می‌توانند گزینه مناسبی باشند. چرا که در فصل گرما حالت خنک کنندگی دارند و در زمستان شما را گرم نگه خواهند داشت.

بعد از مطالعه مطالب بالا اگر احساس می‌کنید نیاز به تشک جدید دارید حتما برای خرید یک تشک مناسب اقدام کنید.

علاوه بر مطالب فوق اگر برای خوابیدن دچار مشکل هستید و به خوبی نمی‌خوابید، باید تغییرات کوچکی در عادات قبل از خواب خود ایجاد کنید.

انجام حرکات کششی یا یوگا می‌تواند تاثیر خوبی بر خواب شما بگذارد.

اگر تنظیم ساعت خواب شما به هم خورده است، حتما سعی کنید آن را اصلاح کنید و اگر برایتان مقدور نیست از پزشک کمک بخواهید.

در پایان اگر قصد خرید تشک دارید،حتما قبل از خرید بطور کامل تحقیق کنید و از بین برندهای معتبر تشک خود را انتخاب کنید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بدانیم

نوشتن دیدگاه

تشک زست
Logo
Register New Account
مقایسه محصولات
  • Total (0)
مقایسه